Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2)
SKPMg2 adalah kesinambungan kepada SKPM 2010 yang disemak semula. Matlamat utama semakan SKPMg2 adalah untuk memastikan sekolah mendapat manfaat apabila dilaksanakan. Selain itu, ianya bertujuan meningkatkan kualiti pelaksanaan di samping memantapkan kandungan SKPM agar sesuai dengan perkembangan pendidikan semasa.
Lima anjakan yang terdapat di dalam SKPMg2 iaitu berorientasikan tindakan, menitikberatkan kualiti, berasaskan bukti, penekanan kepada peranan dan penggunaan sepanjang tahun iaitu tiga kali semakan setahun. Lima standard yang diperkenalkan di dalam SKPMg2 dimurnikan daripada SKPM 2010 walaubagaimanapun terdapat istilah yang diubahsuai selaras dengan hala tuju dan matlamat pendidikan semasa. Lima standard tersebut ialah kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, kokurikulum dan hal ehwal murid, pembelajaran dan pemudahcaraan dan kemenjadian murid. Cara penskoran SKPMg2 adalah melibatkan tindakan dan juga kualiti. Dalam bahagian ini, Oakland menggunakan 14 perkara oleh Deming iaitu.
Edward dan Sallis (1993) menegaskan untuk mengaplikasikan kerja berpasukan dalam konteks pendidikan TQM selalu diterhadkan oleh fungsi kurikulum dan pengurusan. Bagi mewujudkan budaya TQM yang berkesan perlulah menyerapi seluruh institusi dan menggunakannya dalam membuat keputusan dan penyelesaian masalah. Kerja berpasukan memerlukan keterlibatan semua jawatan termasuk guru dan kakitangan sokongan. Pangkat antara guru dan kakitangan merupakan perkara yang menghalang perkarra yang penting dalam kerja berpasukan, dan halangan tersebut perlu dipecahkan.
No comments:
Post a Comment