Model Kualiti Juran (The Juran Trilogy)
Joseph Juran ialah merupakan seorang jurutera yang berkelulusan Dr. Falsafah (PhD) dan bekerja di Wastern Electric pada tahun 1924 sehingga tahun 1941. Pada awal tahun 1950 an, Juran telah dipanggil Deming ke Jepun untuk mengadakan seminar berkenaan pengurusan kualiti kepada pihak pertengahan dan juga atasan syarikat. Menurut Besterfield et al. (2003), pendekatan yang dibawakan oleh beliau lebih berfokuskan kepada aspek pengurusan dengan menitikberatkan komitmen dan juga penyertaan daripada pihak atasan. Sistem Pengurusan Juran (Juran Management System-JMS) adalah merupakan sistem pengurusan perniagaan yang dikatakan sebagai menyeluruh. Ini adalah berikutan daripada hasil dapatan dan juga kajian yang dijalankan oleh Dr. Joseph M Juran dan Institut Juran.
JMS dikenali sebagai Juran Trilogy termasuklah proses merancang, mengawal dan juga meningkatkan kualiti yang berbentuk barangan dan juga proses. Besterfield et al. (2003) mengatakan Juran Trilogy melibatkan proses, dan juga aktiviti perancangan, kawalan dan juga penambahbaikan. Juran juga menciptakan Servis Six Sigma iaitu bertujuan meningkatkan keupayaan organisasi menumpukan perhatian terhadap perjalanan proses peningkatan kualiti. Pande (2007) menyatakan bahawa enam sigma bersandar atau pembangunan dan penciptaan semula, penambahbaik ataupun produk berfokus kepada pelanggan dan perkhidmatan.
Justeru itu, Enam Sigma bersandar dapat disimpulkan sebagai menyatukan seluruh kmpnen organisasi bagi meningkatkan keupayaan dalam memenuhi kehendak pelanggan melalui peningkatan kualiti. Selain itu juga, Sistem pengurusan Juran (JMS) juga dapat membantu sesebuah organisasi bagi mencapai sesuatu tahap yang paling tinggi dalam usaha penigkatan system pngurusan kualiti.
No comments:
Post a Comment