Model Kualiti Deming
Seorang ahli statistik Amerika yang dikenali dengan Profesor Edward Deming terkenal dengan usaha yang dilakukan oleh beliau di Jepun semenjak tahun 1950 an. Semasa berada di Jepun, beliau memberikan panduan dan tunjuk ajar kepada pihak pengurusan tertinggi cara-cara bagi meningkatkan hasil reka bentuk dan juga kualiti dalam perkhidmatan, kualiti produk, jualan di pasaran-pasaran global daripada pelbagai cara termasuklah statistik. Teknik yang diperkenalkan oleh Shewhart digunakan dan setelah itu beliau telah membantu dalam meningkatkan reputasi Jepun dalam mengeluarkan hasil dan juga produk-produk yang berkualiti tinggi. Pengurus dan juga pelajar dan tidak ketinggalan dalam pembaungunan yang dilakukan. Para jurutera dilatih dengan menggunakan kawalan proses kualiti dan menggunakan konsep kualiti itu sendiri. Ilmu yang diperoleh melalui Statistic Process –Control-SPC telah membantu mereka mengeluarkan barangan, produk dan juga hasil yang berkualiti walaupun tidak menggunakan mesin yang mahal. Kumpulan Kwalan kualiti diperkenalkan oleh beliau juga digunakan dalam menyelesaikan permasalahan yang melibatkan kualiti, penambahbaikan berterusan dan juga penyelesaian masalah yang berasaskan fakta.
Setelah 30 tahun berlalu, iaitu pada tahun 1982, buku tentang Kejuruteraan Lanjutan yang bertajuk ‘Out Of Crisis’dan diterbitkan empat tahun selepas itu iaitu pada tahun 1986. Beliau di dalam bukunya menyatakan bahawa Teori pengurusan berdasarkan 14 poin telah diaplikasikan di dalam perindustrian Amerika Syarikat mampu menyelamatkan mereka daripada jatuh ke tangan Jepun.
Selain daripada itu, di dalam bukunya juga beliau mencetuskan idea bahawa pengurusan kualiti boleh diperolehi daripada ‘Out Of Crisis’. Pengertian bagi kualiti keluaran daripada Deming ini dikemukakan oleh Mohd Ashari (2004) yang mengatakan bahawa ia adalah fungsi kebolehubahan proses yang boleh dikawal oleh pengurusan melalui alat penyelesaian masalah seperti SPC (Statistic Process Control) dan PDCA (Plan Do Check Act).
No comments:
Post a Comment