Dalam usaha
mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan, pelbagai langkah-langkah dan
strategi telah disusun, antaranya; Penggunaan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa
pengantar utama; Mengadakan kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama;
Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan; Meningkatkan mutu pendidikan
keseluruhannya dengan menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan
bersepadu; Mendemokrasikan pendidikan; Pelaksanaan KBSR dan KBSM;
Mempertingkatkan pendidikan Islam, kerohanian, moral dan disiplin;
Memperluaskan pendidikan Vokasional dan Teknik; Mempelbagai kemudahan
pendidikan di peringkat universiti; Pengajaran bahasa ibunda; dan Menggalakkan
aktiviti ko-kurikulum.
1.
Penggunaan
Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
Selaras dengan
matlamat utama Dasar Pendidikan Kebangsaan, iaitu menyatupadukan masyarakat
pelbagai kaum, bahasa Malaysia telah diiktiraf sebagai bahasa bahasa rasmi
dalam segala urusan dan menjadi bahasa kebangsaan. Hal Ini telah pun termaktub
dalam Seksyen 17, Akta Pendidikan 1996, yang antara lain menyatakan:
“Bahasa kebangsaan (bahasa Malaysia)
hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam
Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan
di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan
oleh Menteri daripada subseksyen ini.” (Akta Pendidikan, 1996)
Ini bermakna,
walaupun sekolah terdiri dari berbagai aliran, Bahasa Malaysia dijadikan
sebagai satu mata pelajaran yang wajib diajar di sekolah.
2.
Mengadakan
kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama
Ini dilakukan
dengan menyelaraskan sukatan dan rancangan yang hendak diajar oleh guru
terhadap pelajar sekolah. Sukatan ini diselaraskan tanpa mengira jenis dan
kategori sekolah. Tujuan dilakukan penyelarasan ini ialah untuk menghasilkan
pelajar yang mempunyai tahap kemampuan dan kebolehan yang sama. Kurikulum
Kebangsaan yang diselaraskan ini wajib diguna oleh semua pihak. Perkara ini
telahpun disentuh dalam Seksyen 18 (1), Akta Pendidikan (1996):
“Menteri hendaklah menetapkan suatu
kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum Kebangsaan yang, tertakluk kepada
subseksyen (3), hendaklah digunakan oleh semua sekolah dalam Sistem Pendidikan
Kebangsaan.”
Selain itu,
bahasa Malaysia juga dijadikan ukuran untuk menilai pencapaian yang diperolehi
oleh pelajar dalam peperiksaan awam. Di peringkat pengajian tinggi, kedudukan
Bahasa Malaysia juga sama dengan apa yang berlaku di sekolah. Setiap pelajar
institusi pengajian tinggi wajib mengambil peperiksaan Bahasa Malaysia sebagai
satu syarat untuk mendapat pengijazahan.
3.
Melicinkan
tatacara pengurusan pendidikan
Kementerian
Pelajaran Malaysia sebagai organisasi yang bertanggungjawab telah melaksanakan
beberapa strategi yang dapat memantapkan Sistem Pendidikan Kebangsaan,
antaranya ialah melicinkan tatacara pengurusan pendidikan dengan cara
meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan. Langkah ini
diambil bagi memastikan organisasi berkenaan dapat meningkatkan mutu pendidikan
keseluruhannya dengan menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan
bersepadu. Aspek pengurusan ini memang banyak disentuh dalam Akta Pendidikan
1996, misalnya dalam Bab 11, Seksyen 53 berkenaan Suratcara pengelolaan bagi
institusi pendidikan.
4.
Mendemokrasikan
pendidikan
Usaha
mendemokrasikan pendidikan telah dilakukan sekitar tahun 1980-an. Matlamatnya
adalah bagi memastikan mutu pendidikan dipertingkatkan dan dengan mengagihkan
peruntukan secara adil. Ini dilakukan dengan dengan menambahkan kemudahan
fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar. Ini adalah selaras dengan
Dasar Ekonomi Baru yang ingin menyusun semula masyarakat dengan mengurangkan
jurang perbezaan peluang pendidikan antara golongan kaya dengan miskin, program
sokongan pendidikan seperti Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), Televisyen
Pendidikan, Sekolah Berasrama Penuh (SBP), asrama desa dan asrama harian,
biasiswa, Rancangan Makanan Tambahan (RMT) dan program kesihatan
dipertingkatkan.
5.
Pelaksanaan
KBSR dan KBSM
Jawatankuasa
kabinet yang mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan dalam laporannya
(1979) telah mendapati antara lain bahawa kurikulum itu digubal secara terpisah
mengikut mata pelajaran dan terdapat sedikit sangat integrasi dalam mata
pelajaran yang terkandung di dalamnya (Perenggan 194). Oleh itu, berdasarkan
rasional tersebut, jawatankuasa kabinet memperakukan bahawa:
“Kementerian hendaklah mengambil
langkah tertentu supaya pendidikan rendah bercorak pendidikan asas yang memberi
penegasan kepada pendidikan dalam bidang 3M iaitu membaca, menulis dan mengira”
(Laporan Kabinet, Perakuan 2a)
Oleh yang
demikian, usaha merekaraya kurikulum dibuat dan ini menyaksikan lahirnya
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) pada tahun 1983 dan diikuti dengan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1989. KBSR dibentuk
berpandukan rasional bahawa aktiviti pelajar dan pendidikan peringkat rendah
adalah bercorak pendidikan asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira yang
menjurus kepada kurikulum bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Justeru, matlamat
pendidikan adalah untuk memastikan perkembangan murid secara menyeluruh.
Perkembangan ini meliputi aspek-aspek intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat,
akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial (Kementerian Pelajaran Malaysia, 1980).
6.
Memperluaskan pendidikan
Vokasional dan Teknik
Bagi
memantapkan kemahiran di kalangan para pelajar, Dasar Pendidikan Kebangsaan
juga turut mengambil langkah memperluaskan pendidikan Vokasional dan Teknik
melalui penyusunan semula kurikulum Sekolah Vokasional pada tahun 1978. Tumpuan
terhadap pemantapan pendidikan teknik dan vokasional ini dapat dilihat melalui
penetapan Seksyen 35, Kurungan 1 dan 2 berkenaan Pendidikan teknik di sekolah
menengah kebangsaan dan institusi pendidikan lain. Beberapa strategi yang
diambil termasuklah; menyediakan latihan kemahiran; latihan khusus yang
berhubungan dengan pekerjaan tertentu; dan latihan bagi meningkatkan kemahiran
yang sedia ada.
7.
Memantapkan
institusi pengajian tinggi
Bagi memastikan
pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi dapat mempertingkatkan ilmu
pengetahuan dan kemahiran, kerajaan telah mengambil beberapa langkah ke arah
pencapaian matlamat tersebut, antaranya;
- Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 – membolehkan penubuhan sebuah majlis untuk menentukan dasar dan menyelaras pembangunan pendidikan tinggi;
- Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara 1996 – menyediakan peruntukan pinjaman pelajar dan skim tabungan bagi meningkatkan akses kepada pendidikan tinggi;
- Akta Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 1996 – memperluas autonomi dalam pengurusan dan kewangan kepada universiti awam bagi menentukan program ke arah kecemerlangan dalam pendidikan;
- Akta Lembaga Akreditasi Negara 1996 – memastikan tahap akademik yang tinggi, jaminan kualiti tinggi dan kawalan mutu pendidikan terpelihara dalam penyediaan pendidikan tinggi swasta;
- Akta Institut Teknologi MARA (Pindaan) 2000 – membolehkan ITM dinaiktaraf menjadi universiti; dan
- Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (Pindaan) 2000 – membenarkan pinjaman kepada pelajar di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.
8.
Mempertingkatkan
pendidikan Islam, kerohanian, moral dan disiplin
Mata pelajaran
Pendidikan Islam diperluaskan di semua sekolah tanpa mengira jenis dan
kategori. Disamping itu ianya juga menjadi mata pelajaran teras yang wajib
diambil oleh semua pelajar yang beragama Islam. Ini termaktub dalam Akta
Pendidikan (1996), Seksyen 50. Manakala pelajar bukan Islam pula diberi
pendidikan dari segi moral melalui Pendidikan Moral. Tujuan mata pelajaran ini
diperluaskan dan menjadi mata pelajaran teras ialah untuk melahirkan insan yang
percaya dan patuh kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berbakti dan
memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
9.
Pengajaran
Bahasa Ibunda
Matlamat Sistem
Pendidikan Kebangsaan antara lain ialah mewujudkan sistem pendidikan berteraskan
masyarakat sendiri. Oleh itu kerajaan telah mengambil langkah untuk memastikan
setiap masyarakat di negara ini akan dapat mengekalkan identiti kaum
masing-masing bersesuaian dengan masyarakat majmuk Malaysia. Beberapa langkah
yang dikenal pasti termasukla membenarkan pengajaran bahasa Cina, bahasa Tamil,
bahasa Iban, bahasa Kadazan-Dusun dan bahasa Arab di sekolah-sekolah. Langkah
ini diambil supaya setiap masyarakat di negara ini akan rasa dihargai dan tidak
wujud perasaan disisihkan dalam negara sendiri. Perkara ini telahpun termaktub
dalam Akta Pendidikan 1996 yang memperuntukkan:
“….pengajaran bahasa Cina dan Bahasa
Tamil di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan boleh diadakan
dengam satu syarat jika ada permintaan 15 orang ibu bapa atau lebih dan jika
munasabah dan praktik.” (Akta Pendidikan 1996)”
10. Penekanan terhadap penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi
Pada abad
ke-21, negara menghadapi cabaran baru kesan daripada globalisasi, liberalisasi,
pengantarabangsaan dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).
Negara juga menghadapi cabaran untuk membangunkan ekonomi berasaskan
pengetahuan atau K-ekonomi. Oleh itu, KPM menyediakan program pembangunan
pendidikan yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik
ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia. KPM juga meneliti semula program dan
projek yang dirancang bagi penyegaran, pembaharuan, pengukuhan, penyusunan
semula dan penggubalan baru. Semua ini adalah hasil perancangan yang terkandung
dalam dokumen Pembangunan Pendidikan (2001-2010) KPM.
11. Menggalakkan aktiviti ko-kurikulum
Bagi memupuk
disiplin di kalangan pelajar Kementerian Pendidikan telah mengambil langkah
menambah baik pelaksanaan aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Ini dilakukan
dengan meningkatkan aktiviti pasukan pakaian seragam seperti pasukan-pasukan
kadet tentera, kadet polis, pengakap, puteri Islam dan lain-lain. Selain itu,
aktiviti ko-kurikulum juga diperbaiki dengan penambahan peruntukan per kapita
pelajar daripada RM2.50 kepada RM10.00 untuk sekolah rendah dan RM12.00 untuk
sekolah menengah mulai 2006 (Keputusan Jemaah Menteri, 2005); dan aktiviti
ko-kurikulum dijadikan syarat kelayakan kemasukan ke institusi pengajian tinggi
awam mulai 2006 (Keputusan Jemaah Menteri, 2005).
Sebagai
kesimpulan, semenjak merdeka Malaysia telah meletakkan matlamat dan landasan
yang jelas untuk negara ini. Malaysia bermatlamat menjadi sebuah negara yang
bermasyarakat majmuk yang bersatu padu, mengamalkan demokrasi berparlimen dan
berjaya sebagai sebuah negara yang makmur dan maju. Ini semua dapat dilakukan
dengan menambah baik sistem pendidikan di negara ini. Oleh itu, dalam proses
mencapai semua matlamat tersebut, Malaysia seperti negara-negara lain di dunia
telah menyusun strategi dan perancangan yang perlu bagi merealisasikan semua
cita-cita tersebut. Strategi dan perancangan ini disusun dengan rapi oleh
kerajaan yang memerintah dan ini dilakukan dengan membentuk dasar-dasar yang
perlu supaya dilaksanakan demi memajukan dan memakmurkan negara secara
keseluruhan.
Rujukan:
- 1. Abdullah Sani Yahaya (2003). Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Bentong, Pahang: PTS Pub & Distributor Sdn. Bhd.
- Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan. (2001). Pembangunan Pendidikan 2001–2010. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Colebatch H.K (2002). Policy Second dition, Buckingham, Open University Press.
- Fadzilah bt Abdullah (1996). Dasar pendidikan kebangsaan. As Noordeen. Kuala Lumpur.
- Laporan Jawatankuasa Kabinet (1984). Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran. Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur.
- Sufean Hussin (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Teori dan Analisis, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan Pustaka.
- Tajul Ariffin Bin Nordin (1993). Perspektif Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan Pustaka.
1.0 DASAR LUAR NEGARA
1.1 Definisi
Terdapat banyak definisi atau pendapat
yang diutarakan oleh penulis berkenaan Dasar Luar Malaysia. Menurut Lew Hee
Men, et al. (2005), Dasar Luar bermaksud “berbaik-baik dengan semua negara demi
keamanan dan kesejahteraan dunia”. Menurut beliau juga, dasar luar dibahagikan
kepada dua bentuk, iaitu Hubungan Bilateral (hubungan secara terus dengan
negara-negara tertentu, dan Hubungan Multilateral (hubungan dalam bentuk
kumpulan dan pertubuhan). Azizi Ahmad pula memberikan definisi dasar luar
sebagai polisi menjalani perhubungan antarabangsa dengan negara lain. Dasar
luar merupakan tindakan yang diambil oleh pembuat dasar sesuatu kerajaan
membentuk dan menyelesaikan sesuatu masalah. Ia merupakan strategi atau
tindakan menghapus, mengurang, mengekal atau memperluaskan kerjasama antara
negara.
Selain itu, Mohd. Nor Mat Yazid (1994)
pula menyatakan, “dasar luar dapat diertikan sebagai matlamat, rancangan dan
tindakan yang dilakukan oleh sesebuah negara dalam usaha berhubung dengan
sesebuah negara lain. Hubungan di antara sebuah negara dengan negara lain
adalah perlu dan penting dalam menjaga kepentingan, keselamatan dan kemakmuran
sesebuah negara”. Akhir sekali, definisi yang dikeluarkan oleh OUM adalah,
Dasar luar negera merangkumi matlamat, perancangan dan tindakan yang diambil
oleh sesebuah negara sehubungan dengan negara-negara lain. Dasar luar negera
mengutamakan aspek tindakan yang diambil oleh sesebuah negara bagi mempengaruhi
keadaan-keadaan diluar bidang kuasanya.
Berdasarkan kepada beberapa definisi yang
dikemukan oleh penulis di atas, dapatlah saya rumuskan bahawa dasar luar
merupakan satu dasar yang dirangka dan dilaksanakan oleh Malaysia bertujuan
untuk mengadakan hubungan baik dengan negara-negara luar bagi tujuan mewujudkan
dan mengekalkan keselamatan, kedamaian, keharmonian serta kesejahteraan dari
aspek ekonomi, politik, sosial dan lain-lain isu yang mempunyai
kepentingan-kepentingan bersama.
Menurut Azizi Ahmad, objektif utama dasar luar Malaysia adalah:
i.
Pengiktirafan yang merujuk kepada keinginan
sesebuah negara untuk diterima oleh negara lain sebagai sebuah negara merdeka
dan berdaulat serta mempunyai sistem pentadbiran sendiri. Dasar luar ini perlu
terkawal serta berjaya membawa pembangunan dan keamanan kepada rakyat.
ii.
ii. Keselamatan mempunyai hubung kait yang rapat
dengan pengiktirafan. Negara perlu wujud sebagai satu kesatuan. Sesebuah negara
akan dapat mempertahankan diri dari ancaman luar pada bila-bila masa walaupun
terpaksa melalui kekerasan atau peperangan.
iii. Menjalinkan kerjasama dua hala erat dikalangan negara jiran dan serantau serta meningkat kerjasama di kalangan negara lain yang mempunyai matlamat yang sama.
iii. Menjalinkan kerjasama dua hala erat dikalangan negara jiran dan serantau serta meningkat kerjasama di kalangan negara lain yang mempunyai matlamat yang sama.
Lew Hee Man, et. Al (2005) pula menyenaraikan beberapa objektif dan
matlamat dasar luar Malaysia, iaitu:
i.
menjamin keselamatan rakyat dan negara;
ii.
memelihara kepentingan nasional dan mengekalkan
kedaulatan negara;
iii.
menggalakkan pembangunan dan kemajuan ekonomi; dan
iv.
mewujudkan
keamanan sejagat melalui kerjasama antarabangsa.
Selain itu terdapat beberapa objektif dasar luar Malaysia, yang pernah
dikemukakan, di antaranya ialah:
i.
Kepentingan pengujudan kedamaian dan keharmonian
adalah penting dan ini terpancar dalam dasar luar Malaysia yang merupakan
kesinambungan kepada dasar dalam negeri bertujuan untuk menjaga dan mengekalkan
keselamatan, keharmonian, keharmonian, kesejahteraan ekonomi dan lain-lain
kepentingan-kepentingan negara dan persekitaran.
ii.
ii. Kebanyakan pembentukan dasar luar Malaysia
secara lazimnya berusaha keras bagimembantu perkembangan ekonomi dalam negeri
dengan membawa masuk seberapa ramai pelabur-pelabur asing.
Meskipun terdapat sedikit perbezaan dari
segi matlamat dan objektif yang dinyatakan oleh penulis di atas, kita dapat
rumuskan bahawa objektif dasar luar yang paling utama adalah sama, iaitu ke
arah menjaga kedamaian, keharmonian dan mengekalkan kepentingan Malaysia di
arena antarabangsa seterusnya berusaha memakmurkan negara jiran.
2.0 PRINSIP ASAS DAN FAKTOR-FAKTOR DALAM
PEMBEMBENTUKAN DASAR LUAR MALAYSIA
2.1 Prinsip-Prinsip Asas Pembentukan Dasar Luar Malaysia
Malaysia mempunyai beberapa prinsip atau
tafsiran yang menjadi panduan dalam membentuk dan melaksanakan dasar luarnya.
Antara prinsip-prinsip yang diamalkan ialah, pertama, dasar luar Malaysia
adalah tidak campur tangan dalam hal ehwal negara lain, terutamanya dalam
konteks hubungan serantau. Dalam hal ini, Malaysia mendokong prinsip
penyelesaian sengketa dan kewujudan bersama secara aman (non-confrontational).
Prinsip ini terbukti dengan pendirian Malaysia untuk menjadi negara berkecuali
dan tidak terikat dengan mana-mana negara lain dalam membuat keputusan walaupun
menghadapi tekanan dari negara-negara atau kuasa-kuasa besar yang lain. Sebagai
contoh menyertai Pergerakan Negara-Negara Berkecuali atau Non-Alligned Movment
(NAM) pada tahun 1970.
Prinsip yang kedua adalah kerana Malaysia
sentiasa menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah negara serta terhindar
daripada penindasan. Berdasarkan prinsip ini, Malaysia amat berpegang teguh
dengan konsep Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), iaitu kewujudan sistem
antarabangsa di mana semua masyarakat di dunia ini dapat hidup dengan aman dan
harmoni serta terhindar daripada penindasan. Dalam hal ini, Malaysia telah
memainkan peranan aktif dan memberikan sumbangan yang bermakna terhadap PBB
melalui penyertaan penuh semangat dalam agensi-agensi PBB seperti UNESCO dan
UNCTA D. Sebagai contoh, Malaysia telah menghantar tentera pendamai ke Congo,
Afrika (Zaire) pada tahun 1960 bagi menamatkan perang saudara di sana .
Malaysia juga memberikan sokongan terhadap orde baru Ekonomi Antarabangsa dan
kegiatan-kegiatan Negara-Negara 77 untuk mencapai keadilan dalam sistem perdagangan
yang selama ini memihak kepada negara maju sahaja.
Ketiga, Malaysia sendiri mempunyai
kekayaan yang agak menarik dan ekonominya berlandaskan keupayaan dan kebolehan
mengeksport bahan-bahan mentah serta barangan yang diproses. Ini akan membantu
meningkatkan taraf hidup dan ekonomi yang kukuh di Asia. Namun begitu,
persekitaran Asia Tenggara sentiasa bergolak dengan permasalahan politik yang
boleh mengancam kedudukan ekonomi dan politik negara.
Keempat, Malaysia sentiasa memberikan
komitmen yang tinggi dalam penglibatan sebagai anggota Komanwel. Pada tahun
1989 Malaysia telah dipilih untuk menjadi tuan rumah persidangan Ketua-Ketua
Negara Komanwel (CHOGM). Pertalian erat yang ditunjukkan dalam penglibatan
negara Komanwel diperkukuhkan dengan pemilihan Malaysia sebagai tuan rumah
sukan Komanwel yang telah berlangsung pada September 1998.
Kelima, sebagai sebuah negara yang
menjadikan Islam agama rasmi, Malaysia telah menjalinkan hubungan yang erat
dengan negara-negara Islam. Malaysia telah memainkan peranan yang penting dalam
Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC). Malah, YTM Tunku Abdul Rahman telah
dilantik sebagai Setiausaha Agung pertama OIC. Malaysia telah memberikan
komitmen yang tinggi terhadap hubungan dengan negara-negara Islam sebagai salah
satu asas hubungan luarnya.
Huraian yang diberikan di atas hanyalah
sebahagian kecil daripada prinsip yang dijadikan asas dalam pelaksanaan dasar
luar Malaysia. Ini kerana dasar luar tidak berbentuk statik. Ia sentiasa
berubah mengikut dasar yang diamalkan oleh pemimpin-pemimpin semasa.
thanks for sharing it
ReplyDeleteair conditioner
mobile phone on installment
refrigerators price in pakistan
refrigerator
haier refrigerators
orient refrigerators
installment
deep freezer
water dispensers
televisions
sewing machine
furniture
furniture
furniture on installment
installment
installment company in Pakistan
easy installment
home appliance
air conditioner
air conditioner price in pakistan
haier air conditioner
ac price in pakistan
inverter ac price in pakistan
ac
floor standing ac
gree
haier air conditoner
wedding packages
11 11 sale
11 11 sale in pakistan
11.11 sale