Wednesday, 2 December 2015

TAKRIF DAN HURAIAN TENTANG DASAR PENDIDIKAN, DAN DASAR STRATEGIK PENDIDIKAN



1.     Pendahuluan
Pendidikan merupakan satu proses yang penting dalam pembentukan diri individu ke arah mengenali diri dan mencapai kehidupan bermasyarakat yang baik dan sempurna. Pendidikan telah didefinifikan oleh Prof. Dr. Muhammad Naquib sebagai “menanam sesuatu ke dalam diri manusia”. (Muhammad dalam Fadzilah, 1996) Pendidikan di Malaysia, menjadi salah satu sistem sosial yang paling penting bagi perkembangan dan kemajuan Negara. Ia juga diiktiraf sebagai alat untuk mencapai matlamat perpaduan dan integrasi nasional. Ia disusun di dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan.
2.     Takrif dan huraian Polisi/Dasar pendidikan
Sufean Hussin (2002) menyatakan bahawa  dasar merupakan suatu ketetapan dalam proses menguruskan sesebuah organisasi atau kerajaan yang tidak statik. Ini disebabkan objektifnya bersandar sama ada pada politik, ekonomi, sosial, sains dan teknologi. Menurut beliau lagi, dasar merupakan suatu bidang pengurusan dalam sesuatu organisasi atau sesebuah kerajaan yang mana ianya banyak dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti ekonomi, politik dan sosial. Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka (1997) dasar atau polisi adalah merupakan bahagian terpenting, faktor terpenting, yang mana ia adalah suatu yang paling asas atau pokok. Berdasarkan pada kenyataan Dewan Bahasa Dan Pustaka tersebut, maka dapat dikatakan dalam sistem pendidikan, dasar ialah asas dan bahagian  yang paling penting. Paul Trowler (2003) menyatakan polisi pendidikan ialah:
A specification of principles and action, related to educational issue, which a followed or which should be followed and which are dsigned to bring about desire goals.
Menurut Abdullah Sani (2003) pula, polisi ialah garis panduan untuk mencapai hasrat pendidikan yang dimatlamatkan. Berdasarkan kenyataan beliau,  polisi merupakan garis panduan dalam melaksanakan hasrat pendidikan yang ingin dijayakan. Colebatch H.K (2002) pula memberi kenyataan bahawa polisi ialah prihatin terhadap arahan, mengimplementasi sistem dan juga konsisten. Selain itu, polisi juga perihatin dalam memberi fokus dari proses bagaimana ia dilakukan kepada dapatan atau hasil. Bridgeman dan Davis (2002) dalam Colebatch (2002) menyatakan polisi ialah langkah-langkah logik ke arah kejayaan seperti memberi definisi kepada masalah, menilai pilihan yang ada, mengimplementasi dan membuat penilaian keseluruhan.
Berdasarkan kepada beberapa definisi yang diberi oleh Paul, Sufean Hussin, Abdullah Sani, Colebatch dan Brigeman dan Davis di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa dasar atau polisi ialah satu langkah-langkah berbentuk proses dan perlu diambil dalam melaksanakan sesuatu perkara. Langkah yang dimaksudkan ialah dari proses mengenalpasti masalah hinggalah proses membuat keputusan. Polisi pendidikan juga adalah spesifikasi prinsip atau tindakan yang berkaitan dengan isu-isu pendidikan yang wajib diikuti untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Dari itu polisi pendidikan adalah sangat penting bagi menghadapi isu-isu pendidikan di Malaysia agar lebih teratur.
3.     Takrif dan huraian Dasar strategik pendidikan
Dalam memberikan takrif dan menghuraikan dasar strategik pendidikan, beberapa perkara dibincangkan iaitu mengenalpasti dasar pendidikan sebelum dan selepas merdeka, meneliti objektif dasar pendidikan dan juga melaksanakan strategi-strategi pendidikan yang telah dibuat.
3.1 Dasar Pendidikan Sebelum dan Selepas Merdeka
Sebelum merdeka, penjajah banyak menguasai pendidikan negara ini. Sistem pendidikan negara diatur mengikut kehendak mereka. Sistem pendidikan zaman penjajah telah berkembang tanpa mempertimbangkan keperluan pembangunan, pembinaan identiti kebangsaan dan perpaduan Negara. Sistem pendidikan berkenaan mengekalkan taat setia rakyat pendatang kepada Negara asal mereka dan menahan kebangkitan semangat pembangunan rakyat tempatan. Penjajah tidak menggalakkan kaum bumiputera Malaysia menimba ilmu ke tahap yang tinggi. Walaupun ada, anak-anak Melayu hanya dididik untuk menghasilkan satu generasi bertani yang lebih moden sedikit daripada bapa mereka. Tindakan tersebut diambil oleh penjajah untuk mengelakkan anak-anak bangsa Melayu sebagai kaum bumiputera Malaysia, sedar dari kelalaian mereka dan bangun menentang penjajah untuk mencapai kemerdekaan. Akibatnya, orang Melayu jauh ketinggalan dalam bidang pendidikan berbanding dengan kaum pendatang di Tanah Melayu pada ketika itu. Bagaimanapun dalam tahun-tahun selepas kemerdekaan telah timbul kesedaran di kalangan para pemimpin dan rakyat Malaysia tentang betapa mustahaknya diadakan satu sistem pendidikan untuk menggantikan sistem pendidikan penjajah demi memenuhi kehendak Negara. Atas kesedaran ini lah lahirnya Dasar Pendidikan melalui Penyata Razak 1956 dan termaktub di dalam Ordinan Pelajaran 1957. Dasar Pendidikan ini telah disemak semula pada tahun 1960 yang telah menghasilkan Laporan Rahman Talib. Laporan ini termaktub di dalam Akta Pelajaran 1961. Pada tahun 1974, sebuah jawatankuasa telah dibentuk untuk mengkaji semula dasar pendidikan dengan tujuan untuk memperbaiki perlaksanaannya supaya matlamat untuk melahirkan masyarakat yang bersepadu dan berdisiplin serta memenuhi keperluan semasa rakyat yang terlatih untuk mencapai pembangunan Negara. Laporan jawatankuasa telah diterbitkan di dalam tahun 1979.
3.2 Objektif Dasar Pendidikan Dan Pelaksanaannya
Objektif Dasar Pelajaran Kebangsaan, sebagaimana yang termaktub di dalam pendahuluan pada Akta Pelajaran 1961 adalah seperti berikut:
Bahawasanya dasar pelajaran seperti yang diisytiharkan dalam Ordinan Pelajaran 1957, ialah untuk menubuhkan satu system pendidikan yang akan dapat memenuhi keperluan Negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan ,sosial, ekonomi dan politiknya…
Objektif ini dinyatakan secara am tetapi di dalam melaksanakannya, Kementerian Pelajaran dengan berpandukan kepada Penyata Razak 1957 dan Laporan Rahman Talib 1960, telah mentafsirkannya sebagai menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang kaum dan menyediakan tenaga kerja bagi keperluan ekonomi. Seterusnya objektif ini diperkhususkan lagi apabila Jawatankuasa Kabinet dibentuk yang sekaligus membentuk beberapa bidang tugas yang tertentu. Ini menunjukkan bahawa Dasar atau Polisi Pelajaran diharapkan dapat memenuhi keperluan tenaga rakyat Negara ini dalam jangka masa pendek dan jangkamasa panjang, melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin dan terlatih. Falsafah Pendidikan Negara yang diasaskan kepada hasrat serta aspirasi Negara dan nyatakan secara bertulis baru-baru ini memberi penekanan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak, seimbang dan harmonis, yang dapat mencapai kesejahteraan diri dan memberi sumbangan kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara. Ini menjadi matlamat penting sistem pendidikan kebangsaan.
3.3 Strategi Pelaksanaan
Beberapa strategi telah digubal untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan yang telah ditetapkan seperti berikut: Menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang utama; Mengadakan kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah;  Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua; Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan; Meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya dengan menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu; Mengadakan peluang pendidikan asas selama sembilan tahun; Mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil dan memberi perhatian khas kepada kumpulan yang kurang bernasib baik dan kawasan luar Bandar atau pedalaman; Menyediakan pendidikan rendah mengikut Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang berasaskan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Menyediakan pendidikan menengah mengikut Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang menekankan persepaduan antara unsur-unsur intelektual, rohani, emosi dan jasmani; Memperluaskan pendidikan vokasional dan teknik; Mempelbagai dan memperbanyak kemudahan pendidikan di peringkat universiti terutama dalam bidang sastera gunaan dan sains gunaan; Mempertingkatkan pendidikan kerohanian, moral dan disiplin; Menjadikan bahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran yang wajib diajar di sekolah-sekolah dan memberi peluang yang sempurna bagi pembelajaran bahasa-bahasa lain seperti bahasa Cina dan bahasa Tamil; Menggalakkan aktiviti kokurikulum yang memupuk disiplin seperti pasukan-pasukan kadet tentera, kadet polis, pengakap, puteri Islam dan sebagainya.
4.     Perbincangan-Perbincangan
Semenjak ditubuhkan pada tahun 1961, Dasar Pendidikan masih belum boleh dikatakan berjaya dan mencapai objektifnya. Mungkin sudah ramai para lapasan universiti tempatan dan luar negeri yang dikeluarkan semenjak wujudnya Dasar atau Polisi Pelajaran, tetapi keadaan ini tidak boleh dianggap sebagai kejayaan di dalam erti kata yang sebenar. Walaupun sudah banyak sumber manusia disumbangkan bagi pembangunan Negara tetapi sebilangan dari mereka tidak mempu menunjukkan nilai akhlak dan budi pekerti yang mulia dan luhur. Oleh itu tidak hairanlah ramai dari kalangan intelek dan cendekiawan yang terlibat dengan skandal dan jenayah kolar putih. (Laporan Kabinet, 1984)
Keruntuhan di kalangan pelajar juga berlaku dengan meluasnya. Ramai para pelajar yang berumur di antara 13 – 19 tahun terlibat dalam penyalahgunaan dadah, lari dari rumah, rogol dan jenayah-jenayah lain.Kajian tentang penglibatan dadah yang dibuat terhadap 90 buah sekolah menengah di seluruh Negara menunjukkan 343 orang pelajar terlibat dalam penagihan dadah. Ini bermakna bermakna hitung panjang murid yang menagih dadah di setiap sekolah adalah 4 orang . Ramai juga pelajar yang terlibat dalam kes meminum minuman keras tatkala usia mereka baru mencapai 15 tahun. Terdapat di kalangan mereka yang selalu pergi ke kelab-kelab malam kerana mencari hiburan dan menikmati minuman keras. Sebilangan pelajar yang berumur 14 hingga 16 tahun atau pelajar tingkatan empat dan enam rendah menganggap tahun pelajaran mereka adalah “tahun bulan madu”, dan merupakan masa untuk mereka berpesta dan bersuka ria serta melakukan apa saja mengikut kehendak mereka tanpa terikat dengan mana-mana pihak. Ini mungkin disebabkan menurut ketetapan Dasar pendidikan. (Fazilah, 1996)
Kegagalan tersebut mungkin disebabkan Dasar Pelajaran hanya mempunyai matlamat dan falsafah yang tersurat tetapi tidak dilaksanakan sepenuhnya.  Perlaksanaan Dasar Pelajaran tanpa falsafah menjadikannya sistem itu menyimpang dan menyeleweng jauh dari dasar ilham pendidikan yang sebenar. Penekanan dalam perlaksanaannya hanya diberi terhadap pencapaian akademik yang berorientasikan peperiksaan, sedangkan aspek akhlak dan kerohanian diabaikan. Maka lahirlah golongan yang berilmu tetapi berkeperibadian mulia. Kadar pengangguran di negara ini juga masih tinggi. Buktinya, ramai di kalangan lepasan sekolah menengah dan universiti yang belum memiliki sebarang pekerjaan dan pendapatan sedangkan mereka mempunyai kelulusan yang baik di bidang akademik. Kenapa perkara ini berlaku? Pada pandangan saya, antara beberapa faktor penyebab adalah sesetengah daripada mereka hanya memiliki pengetahuan, tetapi tidak tidak mampu mengembangkan potensi diri secara menyeluruh. Maka akan lahirlah pelajar-pelajar yang terlalu berharap dengan pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan mereka dan enggan berusaha. Itu realitinya.
Selain itu, di negara ini juga terbentuk beberapa kumpulan yang saling berbeza pandangan. Perbezaan idealogi ini bukan tidak baik. Malah ia sangat penting kerana dari sanalah cetusan idea yang lebih baik akan terbentuk. Namun apa yang agak merunsingkan kadang kala idealogi yang agak melampau boleh mencetus kekecohan dan ‘peperangan’ sesama sendiri. Bahkan yang lebih teruk boleh mencetuhkan huru-hara dan krisis dalam negara. Hal ini mungkin disebabkan perlaksanaan Dasar Pelajaran sebelum ini gagal menyampaikan konsep ilmu dengan padu. Keadaan ini menjadikan ilmu-ilmu yang diajar sama ada sains sastera dan agama seolah-olah separuh bena (partial truth) dan berpisah-pisah antara satu sama lain. Maka tidak hairanlah jika lahir dua golongan yang bertentangan pendapat dan pemikiran di dalam masyarakat. Golongan-golongan tersebut terdiri daripada mereka yang mementingkan ideologi masing-masing tanpa menghiraukan pandangan orang lain.
5.     Kesimpulan
Dasar Pendidikan Kebangsaan yang ada sekarang ini telah melalui kajian secara berperingkat. Ia merupakan satu dasar yang mantap dan jika dilaksanakan mengikut yang sepatutnya, dasar berkenaan mampu melahirkan pelajar atau warganegara yang kita inginkan. Bagaimanapun, mungkin disebabkan ‘pemimpin pendidikan’ hari ini sering bertukar-tukar dalam jangka masa yang singkat menyebabkan idea-idea yang baik dan melibatkan sesuatu perubahan itu hanya terlaksana separuh jalan. Justeru kita sangat berharap agar ada pemimpin pendidikan yang sedar akan kelemahan-kelemahan yang wujud sebelum ini dan berusaha memperbaikinya dan dalam masa yang sama pula, masyarakat haruslah tegas untuk merubah masa depan anak-anak mereka kepada keadaan yang lebih sempurna.





Rujukan:
Abdullah Sani Yahaya (2003). Perkembangan Pendidikan di Malaysia. PTS Pub & Distributor Sdn. Bhd, Bentong.
Colebatch H.K (2002). Policy Second dition, Buckingham, Open University Press.
Dewan Bahasa Dan Pustaka (1997). Kamus Dewan Edisi Ke-3, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Fadzilah bt Abdullah (1996). Dasar pendidikan kebangsaan. As Noordeen. Kuala Lumpur.
Laporan Jawatankuasa Kabinet (1984). Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran. Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur.
Paul Trowler (2003). Education Policy. Second Edition, London, Routledge Taylor And Francis Group.
Sufean Hussin (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Teori dan Analisis, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan Pustaka.

2 comments: