PENDIDIKAN
BERTARAF DUNIA: ANTARA SUMBANGAN DAN CABARAN DALAM MENEMPUH ABAD KE-21.
Pendahuluan
Sektor
industri pendidikan di negara sedang berubah secara dinamis dan dikira akan
mengalami banyak perubahan dan pembaharuan menjelang abad ke-21. Matlamat
menjadikan Malaysia sebagai
pusat kecemerlangan pendidikan (center for academic excellence) di rantau asia dan juga di peringkat antarabangsa pada abad ke 21
ini nanti memerlukan negara ini meningkatkan kecemerlangan imej dan kualiti
pendidikannya ke taraf dunia atau memperolehi status "World Class
Education".
Pendidikan
bertaraf dunia menunjukkan perkembangan dan kemajuan pesat serta dinamis
pendidikan negara, khususnya dari segi kualiti, kuantiti, standard,
kecemerlangan dan kredentialiti yang diakui dan diterima di peringkat
antarabangsa atau dunia. Dilihat dari perspektif yang luas, ‘Pendidikan
Bertaraf Dunia’ bermaksud kemampuan dan pencapaian cemerlang Malaysia dalam
membangunkan sektor pendidikan untuk mempelopori perubahan dan kemajuan
dinamis, iaitu :
- Pembangunan tenaga manusia
- Kepesatan pertumbuhan ekonomi
- Pembaikan taraf dan kualiti kebajikan sosial
- Pemodenan dan reformasi sosial masyarakat
- Kecemerlangan budaya fikir dan intelektual
- Pembangunan teknologi dan sains
- Kejayaan meningkatkan kadar celik huruf yang tinggi di kalangan masyarakat.
‘Pendidikan Bertaraf Dunia’ merupakan satu komitmen dan usaha Kementerian
Pendidikan bagi memperbaiki kualiti pendidikan negara supaya ia dapat
ditingkatkan kepada satu standard yang tinggi dan mampu menyaingi negara maju
yang lain. Sebagai sebuah negara yang berkembang pesat dalam berbagai aspek
pembangunan, sektor pendidikan perlu berkembang dan mengalami perubahan anjakan
paradigma yang dapat merintiskan alaf baru dalam segala aspek. Ianya juga
merupakan satu langkah penting bagi mengangkat martabat dan status Malaysia
dalam dunia pendidikan di peringkat antarabangsa.
SUMBANGAN PENDIDIKAN BERTARAF DUNIA KEPADA SEKTOR
PENDIDIKAN
Apabila Kementerian Pendidikan telah menetapkan satu matlamat untuk
menjadikan pendidikan bertaraf dunia, dengan sendirinya matlamat tersebut telah
mengariskan apakah langkah-langkah yang perlu diambil. Langkah-langkah tersebut adalah:
- Pengkorporatan Universiti.
Untuk menjadikan pendidikan negara bertaraf dunia,
semua pihak di negara ini yang terlibat dengan kegiatan pendidikan perlu
meningkatkan komitmen mereka supaya sentiasa berusaha mengekalkan dan
meningkatkan kualiti pendidikan untuk kemajuan dan perubahan. Pendidikan yang
berkualiti amat penting bagi mencorakkan perubahan dan kemajuan pembangunan
sumber tenaga manusia yang produktif di negara ini yang sedang mengorak langkah
mencapai status negara maju.
Langkah pengkorporatan universiti-universiti tempatan
mempunyai motif tertentu bukan sahaja bagi tujuan mendapatkan lebih banyak
keuntungan dengan mengurangkan tanggungan kerajaan bagi membiayai perbelanjaan
pengajian tinggi, bahkan juga bagi menjadikan sektor pendidikan di negara ini
lebih dinamis perkembangannya. Selaras dengan pengkorporatan universiti, adalah
diharapkan supaya pihak pentadbiran universiti mengadaptasikan pengurusan
universiti mengikut model-model penswastaan, pengkorporatan dan pensyarikatan
yang menekankan kepada perkhidmatan keuntungan dan produktiviti.
Kerenah birokrasi dan pelbagai ‘red tape’ yang
mengekang perjalanan universiti akan dapat diatasi melalui pengkorporatan
universiti. Dengan ini universiti akan bertenaga meningkatkan kewibawaan dan
memulakan anjakan paradigma barunya membawa era pendidikan bertaraf
antarabangsa. Autonomi universiti akan digunakan untuk kepentingan korporat.
Pasaran pendidikan tinggi juga akan diperluaskan
melalui pengeksportan pendidikan ke negara lain di samping menarik pelajar ke
Malaysia dengan menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar utama bagi
menjamin kualiti, akauntabiliti dan kredibiliti pendidikan tinggi tempatan.
- Reformasi pelbagai aspek organisasi pendidikan
Pendidikan
bertaraf dunia adalah satu wawasan unggul bagi mereformasikan pelbagai aspek
organisasi pendidikan di semua peringkat persekolahan.
Ini
termasuklah membaiki :
- Kualiti pengajaran
- Kualiti perkhidmatan
- Kualiti kurikulum
- Kualiti penilaian dan pensijilan
- Kualiti pensyarah
- Kualiti perkembangan dan kebajikan pelajar
- Kualiti persekitaran budaya pelajar dan organisasi
- Kualiti pengurusan dan pentadbiran universiti
- Kualiti kepimpinan universiti
- Kualiti penyeliaan
- Kualiti mentoring
- Kualiti perkembangan staf atau tenaga pengajar
- Perubahan Sistematik
Untuk
menjadikan pendidikan negara bertaraf dunia, perubahan yang hendak dibuat
mestilah sesuai dengan tuntutan semasa. Dalam kontek Malaysia sistem pendidikan
mesti dibangunkan dan dibuat pembaharuan supaya ia dapat memenuhi tuntutan
wawasan 2020 kerana wawasan ini tidak akan menjadi kenyataan tanpa pembangunan
sumber manusia dari segi kuantitif dan kualitif. Perubahan dan pembaharuan
adalah berdasarkan kepada hakikat bahawa tanpa sistem pendidikan yang bertaraf
dunia, impian untuk mentransformasikan Malaysia menjadi negara maju tidak
mungkin dapat dicapai.
Bertitik
tolak dari kesedaran ini, Kementerian Pendidikan membuat pembaharuan yang
disifatkan sebagai sesuatu yang mesti menjangkau tempoh masa yang agak lama. Ia
mestilah bersifat sistematik iaitu ia tidak boleh terdiri dari satu komponen
pendidikan iaitu educational content, educational tools dan infrastruktur
pendidikan mestilah diolah sedemikian rupa supaya perubahan menjadi lebih
bersepadu, holistik serta komprehensif. Perubahan sistematik ini mestilah dilihat secara
menyeluruh dan dalam kontek yang lebih luas.
Pertama, soal asas iaitu perundangan. Sejauh manakah kuasa yang ada pada
Kementerian Pendidikan dalam membuat beberapa perubahan sistem pendidikan.
Pembentangan Rang Undang-Undang Pendidikan 1995 membolehkan reformasi
pendidikan dilaksanakan.
Antara lain, rang undang-undang tersebut menggariskan :
- Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
- Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
- Tempoh pendidikan rendah adalah antara lima hingga tujuh tahun
- Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
- Pendidikan teknik dan politeknik dipertingkatkan
- Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta
Bermula
dengan akta, perubahan boleh dibuat terhadap komponen-komponen lain sistem
pendidikan yang merangkumi ketiga-tiga komponen penting di atas iaitu isi
kandungan pendidikan, alat-alat pendidikan dan infrastruktur. Contohnya,
apabila kita mengubah kurikulum sekolah, faktor-faktor latihan guru, soal
fizikal, soal kemasukan teknologi baru, sistem penilaian, kebajikan guru,
profesionalisme dan lain-lain lagi hendaklah diambil kira.
Begitu
juga peningkatan taraf institusi pendidikan tinggi contohnya Institut Perguruan
Sultan Idris yang telah dinaikan taraf sebagai Universiti Perguruan Sultan
Idris. Sejajar dengan peningkatan taraf ini, adalah diharapkan kewibawaan
guru-guru akan dipertingkatkan untuk melahirkan insan yang cemerlang.
Sehubungan
dengan matlamat pendidikan bertaraf dunia, profesyen perguruan perlu pengkajian
semula. Profesyen perguruan di Malaysia memerlukan reformasi profesionalisme
yang radikal dan drastik bagi mengatasi masalah, cabaran dan jangkaan baru
dalam merealisasikan agenda-agenda pembangunan pendidikan menjelang abad ke 21.
Imej
dan status perguruan yang semakin tidak bermaya perlu dipulihkan segera.
Penawaran kursus-kursus perguruan lepasan diploma dan ijazah di institusi
pengajian tinggi adalah merupakan salah satu usaha untuk meningkatkan kualiti
dan status profesyen perguruan.
- Penggredan Universiti
Penggredan universiti sebagaimana yang diura-urakan
oleh Kementerian Pendidikan adalah satu langkah positif dan menunjukkan
komitmen kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan tinggi selaras dengan
wawasan pendidikan bertaraf dunia. Secara tidak langsung perlaksanaan
penggredan universiti ini menggalakkan universiti tempatan mengambil inisiatif
untuk mempertingkatkan kualiti dan status pengajaran pensyarah dan profesor di
universiti khususnya bagi mereka yang tidak mempunyai pengetahuan pedagogi dan
asas kaedah pengajaran.
Melatih semula pensyarah dan profesor khususnya dalam
bidang baru seperti teknologi maklumat, komputer, teknologi pendidikan adalah
antara langkah-langkah penting bagi meningkatkan kualiti pendidikan tinggi dan
dianggap sebagai satu program perkembangan staf yang perlu dilaksanakan oleh
institusi pengajian tinggi yang ingin berkembang secara progresif dan dinamis.
- Penubuhan Institusi Pengajian Tinggi Swasta
Penubuhan institusi pengajian tinggi swasta yang
begitu banyak mempunyai implikasi yang besar kepada perkembangan industri
pendidikan negara. Perlaksanaan program berkembar oleh insitusi-institusi
swasta ini, membolehkan wujudnya peluang pembelajaran yang lebih tinggi dari
segi penawaran kursus-kursus pengajian hasil dari kewujudan program berkembar,
sekaligus menyediakan penempatan pembelajaran yang lebih banyak.
Sehubungan dengan ini, pendidikan di Malaysia tidak
hanya akan bergantung kepada universiti-universiti tempatan yang sedia ada
sahaja. Natijahnya, impian negara untuk melahirkan bakal-bakal pekerja berilmu
sebagaimana yang disuarakan oleh Perdana Menteri dapat direalisasikan.
- Kelonggaran Sistem Pendidikan
Pendidikan
untuk satu dekad yang akan datang digerakkan dengan lebih dinamik untuk melahirkan
lebih ramai golongan pekerja berilmu sebagai langkah dan strategi pembangunan
sumber manusia yang penting untuk mempercepatkan proses pembangunan negara.
Selaras dengan wawasan 2020, Malaysia sedang menyusun dan merangka satu
paradigma perubahan ekonomi untuk menjadikan Malaysia negara maju dan membangun
sepenuhnya dalam bidang perindustrian.
Perubahan
paradigma bagi memasuki alaf baru gelombang perubahan ekonomi dan pembangunan
sumber manusia abad ke 21 amat bergantung kepada peranan serta dasar liberalisasi
sistem pendidikan negara ke arah melahirkan lebih banyak pekerja berilmu,
rajin, tekun dan produktif.
Dalam
satu ucapan dasarnya semasa mempromosikan Koridor Raya Multimedia (MSC)
Malaysia di London, Perdana Menteri Datuk seri Dr. Mahathir Mohamad menegaskan
kerajaan Malaysia akan melonggarkan sistem pendidikan negara bagi membolehkan
pelajar dengan keputusan cemerlang di peringkat persekolahan meneruskan
pelajaran pada peringkat pengajian tinggi selaras dengan usaha kerajaan untuk
melahirkan pekerja yang berilmu. Langkah melonggarkan peluang pendidikan ini
dikira perlu kerana negara kekurangan pekerja yang berilmu bagi menghadapi
cabaran masa depan terutama sekali dalam era teknologi maklumat abad ke 21.
Dengan
mewajibkan semua murid mengikuti pendidikan awal di sekolah rendah secara
percuma di samping melonggarkan peluang pendidikan menengah dan tinggi,
Malaysia dikira akan mencapai satu taraf pendidikan yang maju di dunia.
Malaysia juga dikira mempunyai kadar buta huruf yang rendah berbanding dengan
negara-negara membangun yang lain.
Kelonggaran sistem pendidikan juga menjadi satu strategi untuk merapatkan
jurang kemiskinan dalam masyarakat. Pendidikan, latihan dan pembangunan tenaga
manusia mempercepatkan perubahan sosial, meningkatkan produktiviti, membentuk
warganegara yang produktif, menjadi penggerak kepada pembangunan sains dan
teknologi dan kegiatan ekonomi moden selaras dengan kemajuan yang ingin
dipelopori melalui pendidikan bertaraf dunia.
Perubahan alaf baru pembangunan negara abad ke 21 juga memerlukan ribuan
tenaga mahir dan tenaga profesional yang berilmu. Oleh sebab itu pelaburan
pendidikan yang merupakan agenda pembangunan sosial juga menjadi satu agenda
yang amat mendesak bagi meliberalisasikan peluang pendidikan dan latihan ke arah
pembentukan pekerja berilmu.
Langkah bagi melahirkan pekerja berilmu mendorong sesebuah negara
memperuntukan pelaburan yang tinggi dalam pendidikan dan latihan. Langkah ini
juga selaras dengan Teori Modal Manusia (Human Capital Theory) yang menganggap pendidikan
sebagai satu strategi penting bagi meningkatkan potensi modal manusia seperti
kepakaran, kemahiran, berpengetahuan, efisyen, produktif, berdedikasi dan
kreatif, sikap yang baik terhadap kerja dan sebagainya.
CABARAN KE ARAH MENUJU PENDIDIKAN BERTARAF DUNIA.
Dalam Malaysia kearah menuju pendidikan bertaraf dunia, kita tidak dapat
lari daripada cabaran-cabaran yang boleh memberi kesan kepada dunia pendidikan.
Di antara cabaran-cabaran
tersebut ialah :
- Penghijrahan pensyarah (brain drain)
Penghijrahan pensyarah institusi pengajian tinggi awam
bukanlah satu fenomena yang baru. Ia telah lama berlaku. Menurut Encik Wan
Mokhtar Wan Yusuf ( Y.D.P. Persatuan Kakitangan Akademik UKM), penghijrahan ini
merupakan satu fenomena biasa yang sering berlaku dalam mana-mana sektor.
Penghijrahan ini sepatutnya dilihat sebagai tuntutan kepada keperluan tenaga
pengajar yang bertambah dalam sektor pendidikan swasta sejajar dengan
perkembangan pendidikan negara ini.
Persoalannya apakah penghijrahan pensyarah menjadi satu
ancaman kepada pendidikan di negara ini ? Sudah tentu pasti kerana untuk
menghasilkan seorang pensyarah bukannya satu perkara yang mudah. Institusi
pengajian tinggi awam menghadapi saingan untuk memikat graduan ijazah pertama
sewaktu mereka menamatkan pengajian. Memang tidak dapat dinafikan sektor swasta
menawarkan skim gaji dan beberapa kemudahan yang menarik berbanding dengan apa
yang disediakan oleh institusi pengajian tinggi awam.
Dilihat dari sudut yang lain, kestabilan politik dan
kemantapan ekonomi memberi ruang kepada pensyarah institusi pengajian tinggi
awam memilih haluan karier masing-masing dan tidak bergantung sepenuhnya kepada
agensi-agensi yang berada di bawah naungan Kementerian Pendidikan. Penghijrahan
pensyarah bukan sahaja disebabkan oleh gaji pensyarah yang kecil tetapi juga
harus dilihat dari pelbagai sudut sama ada ia berbentuk peribadi atau
sebaliknya. Banyak lagi faktor lain yang dapat dikaitkan seperti tidak mendapat
pengiktirafan pada masa yang diharapkan, rasa terkongkong dan sebagainya.
Penghijrahan pensyarah sebenarnya tidak hanya tertumpu kepada institusi
pengajian tinggi swasta sahaja, malahan ia juga melibatkan sektor yang lain
seperti sektor swasta, sektor kerajaan atau bekerja sendiri.
- Dominasi Jantina Dalam Profesyen Perguruan
Keunggulan idealisme perguruan di negara ini menjadi
semakin malap apabila profesyen perguruan ini dimonopoli oleh kaum wanita.
Trend yang berlaku sekarang menunjukkan profesyen perguruan pada masa kini dan
menjelang pada abad 21 akan terus dimonopoli oleh wanita. Salah satu implikasi
negatif pendominasian gender, khususnya kaum wanita dalam profesyen ini ialah
meluasnya pelbagai perkembangan yang tidak sihat seperti kenakalan remaja,
keruntuhan moral, masalah disiplin, jenayah berat yang semakin meluas berlaku
disebabkan komitmen yang rendah dan ketidakmampuan guru wanita menangani
masalah sosial yang semakin mencabar.
Kekurangan peranan bapa di sekolah serta corak
sosialisasi yang lemah sekaligus menunjukkan profesyen perguruan tidak
berkemampuan dalam menangani masalah asas pendidikan yang dihadapi oleh
masyarakat pada masa ini dan menjelang abad ke-21. Perasaan ketidakpuasan hati
di kalangan guru dalam profesyen perguruan kebelakangan ini telah meningkat
dengan begitu tinggi.
Ini disebabkan meningkatnya beban kerja dan jangkaan
yang pelbagai yang dilakukan oleh guru. Fenomena ini juga mendorong ramai
bilangan guru ingin berhenti dan memohon untuk pilihan bersara daripada
profesyen ini. Selain itu, kaum guru tidak dapat melarikan diri daripada menjadi
sasaran kritikan kerana pendidikan adalah sentiasa terbuka kepada penilaian dan
akauntabiliti pelbagai pihak.
Banyak pekembangan terbaru yang berlaku yang
memerlukan golongan pendidik di negara ini lebih bersifat profesional dalam
melaksanakan tugas dan menangani masalah rumit yang berkembang dalam masyarakat
sekarang. Kemalangan yang berlaku dari masa ke semasa mendedahkan golongan
pendidik di negara ini dengan pelbagai tekanan psikologi dan mental yang
memerlukan semangat kental dan kesabaran kaum guru.
- Peperiksaan Mengikut Keupayaan.
Konsep
baru peperiksaan yang akan diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan yang
memberi peluang kepada pelajar-pelajar mengambil peperiksaan mengikut
keupayaan, dikira akan memberi kesan yang luas kepada sistem penilaian dan
sistem pelajaran di sekolah.
Konsep
yang dicadangkan oleh Menteri Pendidikan, Dato Seri Najib Tun Abdul Razak ini,
sudah tentu mempunyai implikasi sosial dan moral yang luas kepada perkembangan
pelajar. Murid-murid sememangnya berbeza dari segi kebolehan dan kecerdasan
mereka. Ini menyebabkan sebilangan murid didapati lebih mudah dan cepat
menguasai sesuatu pelajaran dan kemahiran berbanding dengan segolongan lagi
murid yang lemah dan lembab.
Banyak
faktor yang menyebabkan mengapa perbezaan ini wujud dan memberi kesan pada
pencapaian individu murid. Dari kajian-kajian yang telah dilakukan menunjukkan
faktor sosioekonomi khususnya latar belakang keluarga seperti pekerjaan,
pendapatan dan pendidikan ibu-bapa mempunyai kesan yang amat besar kepada pencapaian
murid-murid. Konsep peperiksaan yang memberi peluang pelajar mengambil
peperiksaan mengikut keupayaan yang dicadangkan ini adalah bertujuan
menggalakkan pelajar yang pintar dan cerdik atau murid-murid yang telah pun
bersedia boleh mengambil peperiksaan lebih awal bagi tahap-tahap tertentu.
Isu
kritikal di sebalik perlaksanaan sistem peperiksaan ini ialah ia boleh
menggoncangkan sistem persekolahan kerana ia boleh menjadi alat untuk
mengukuhkan kedudukan dan pengaruh golongan elit dan golongan berada mendapat
pengiktirafan memihak kepada kepentingan mereka berbanding anak-anak golongan
kurang berada dan golongan miskin.
Liberalisme
konsep peperiksaan mengikut keupayaan bagaimanapun dikira akan memberi peluang
kepada pelajar lemah menangguhkan peperiksaan yang sepatutnya mereka duduki
mengikut sistem peperiksaan berjadual sehingga mereka benar-benar yakin dan
bersedia. Soalnya, sehingga bilakah pelajar yang lemah boleh membina keyakinan
mereka untuk menduduki peperiksaan dan adakah mereka yakin mereka akan berjaya
dalam peperiksaan.
Peratusan
dan bilangan besar pelajar lemah di sekolah didapati tidak mempunyai keyakinan
dan harapan yang mereka akan lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. Sistem
peperiksaan yang diujudkan juga lebih cenderung untuk mengukur kebolehan dan
kecerdasan yang mirip kepada pelajar berkebolehan tinggi di samping ia
mengiktiraf kegagalan pelajar lemah dan kurang kebolehan dari segi akademik.
Sistem
peperiksaan yang dikira liberal ini juga tidak menjadikan sesuatu perubahan
kepada yang berkebolehan rendah. Meliberalisasikan konsep peperiksaan tanpa
mengubah rancangan dan program pendidikan untuk memperbaiki kelemahan akademik
golongan berkebolehan rendah sudah tentu tidak memberi apa-apa makna ke arah
merintis masa depan yang cerah kepada golongan yang berkebolehan rendah.
Selain
itu, boleh ditimbulkan satu persoalan disini, apakah falsafah dan rangka
ideologi yang mendasari konsep peperiksaan mengikut keupayaan yang dicadangkan
ini ? Adakah ia boleh dikira satu perubahan yang penting ke arah menyumbang
reformasi sistem peperiksaan yang sedia ada ? Setakat manakah falsafah dan
konsep peperiksaan mengikut keupayaan ini memberi faedah dan mendukung wawasan
pendidikan untuk melahirkan warga negara yang seimbang serta berketrampilan ?
Cadangan
dikemukakan bagi menjadikan sistem peperiksaan dan persekolahan dan pengajian
tinggi di negara kita lebih fleksible dengan cara membenarkan pelajar merujuk
buku dan bahan-bahan yang dikirakan penting semasa di bilik peperiksaan.
Bagaimanapun ia dianggap tidak praktikal dari segi keboleh percayaan dan
validitinya sesuatu peperiksaan. Idea ini juga dikira mempunyai kecenderungan
mengalakkan pelajar meniru dalam peperiksaan yang sukar dikesan.
Salah
satu amalan negatif peperiksaan mengikut keupayaan ialah menkelaskan pelajar
mengikut kelas dan kriteria baik, sederhana baik, lemah dan sebagainya. Amalan
ini juga dikenali sebagai "streaming" atau pengaliran. Pengaliran
biasanya dibuat oleh pihak sekolah mengikut pencapaian keseluruhan pelajar, dan
kedudukannya yang bersiri di kalangan pelajar di tahap yang sama.
Konsep
peperiksaan seperti ini mengalakkan lebih banyak pertumbuhan pusat-pusat
tuisyen yang memberi keuntungan yang lumayan di samping mengekspoitasi murid
dan ibu bapa demi mendapatkan kelulusan yang baik di dalam peperiksaan yang
diadakan. Pertumbuhan pusat-pusat tuisyen adalah satu fenomena yang tidak sihat
dan ia mencerminkan kegagalan sistem pendidikan dan sistem persekolahan di
negara ini yang kurang cekap menjamin kejayaan yang baik di dalam peperiksaan.
Selain itu peperiksaan akan mempengaruhi ibu bapa sehingga boleh memberi
tekanan mental dan psikologi kepada anak-anak mereka semata-mata didorong oleh
desakan untuk mencapai kejayaan yanga cemerlang.
Kejayaan
di dalam peperiksaan dikira merupakan satu tiket untuk mendapatkan peluang
pekerjaan yang lebih baik di samping untuk mendapatkan tempat memasuki
institusi pengajian tinggi yang begitu berpegang teguh kepada merit dan prinsip
kecemerlangan pencapaian akademik seseorang pelajar.
Dilihat
dari perspektif sosiologi, radikal, konsep peperiksaan yang dicadangkan ini
akan mendorongkan kepada satu corak "class struggle" yang lebih
ketara yang mencerminkan realiti keadaan persaingan dan pergelutan masyarakat
di luar sekolah. Keseluruhan falsafah, prinsip, dan proses pendidikan akan
terjejas sekiranya sistem peperiksaan yang mendasari wawasan pendidikan itu
menyimpang dari matlamat-matlamat unggul pendidikan untuk membentuk dan
melahirkan insan yangg seimbang dan sempurna yang perlu dilaksanakan melalui
sistem dan proses persekolahan yang progresif dan dinamis.
CADANGAN
MENANGANI CABARAN KEARAH MERIALISASI PENCAPAIAN MATLAMAT PENDIDIKAN BERTARAF
DUNIA.
Meningkatkan
profesionalisme perguruan
Adalah
amat mustahak diingat golongan pendidik di negara ini perlu sentiasa
menghidupkan motivasi diri dengan menguatkan keazaman dan sedia menghadapi
cabaran-cabaran baru, disamping meningkatkan kewibawaan keilmuan mereka sebagai
golongan pendidik yang dihormati dan disanjungi oleh murid, ibubapa dan
masyarakat.
Budaya
mengajar yang masih bersifat usang, tradisional dan kurang berkesan menangani
masalah asas pendidikan seperti buta huruf, buta budaya, buta ilmu adalah di
antara krisis pendidikan yang mencerminkan krisis profesionalisme perguruan di
negara-negara membangun khususnya di Malaysia memerlukan resolusi yang lebih
redikal dilakukan. Profesyen perguruan boleh dikatakan tidak banyak mengalami
perubahan dari segi inovasi dari segi teknologi walaupun perkembangan teknologi
maklumat berlaku dengan pesatnya dan dalam sektor-sektor lain.
Selaras
dengan perubahan era multimedia dan teknologi maklumat profesyen di negara ini
perlu di reformasikan supaya ia benar-benar mampu menjadi agen perubahan kepada
budaya literasi teknologi, khususnya bagi melahirkan masyarakat yang celik
komputer dan bersikap terbuka bagi mengembangkan budaya saintifik.
Pendidikan
guru perlu di reformasikan bagi menyediakan guru-guru yang berwibawa dengan
ilmu pengetahuan, mengamalkan sikap nilai dan falsafah pendidikan yang
progresif, dapat mengembangkan profesionalisme perguruan yang idealistik untuk
membangunkan generasi muda yang celik budaya, mempunyai kualiti sosial dan
moral yang tinggi, bersifat futuristik dan positif untuk mencapai kemajuan dan
perubahan. Peranan profesyen perguruan dalam masyarakat membangun seperti
Malaysia menjelang abad ke 21 tidak seharusnya di bataskan di atas andaian dan
pandangan yang sempit. Sebarang langkah bagi mengongkong dan menyempitkan
peranan golongan guru sudah tentu akan merugikan masyarakat dan negara.
Profesyen
perguruan harus berkembang dengan lebih pantas dan progresif bagi mencorakkan
perkembangan individu, masyarakat dan negara. Dari satu segi yang lain,
profession perguruan yang menjadi agen perubahan sosial harus menjadi
penyelamat kepada krisis kemelut sosial yang dihadapi oleh masyarakat yang
sedang bergelut dengan tuntutan kemajuan dan perubahan. Profesyen perguruan
perlu diberi ruang yang lebih terbuka supaya konsep memasyarakatkan sekolah,
murid, pendidikan dan guru boleh memberi faedah yang besar kepada pembangunan
masyarakat setempat.
Pendidikan
sebagai asas pembinaan masa depan bangsa dan negara bergantung kepada profesyen
perguruan yang berkembang secara dinamik dan progresif. Profesyen perguruan
yang dinamis perlu melahirkan kepimpinan guru yang berkualiti, sentiasa
memperbaiki dan mempertahankan etika profesionalisme pendidikan, berbanding
dengan tugas yang mengabdikan diri sebagai golongan pendidikan yang berwibawa
dan dapat menjadikan diri sendiri lebih berketrampilan dengan mendokong belajar
seumur hidup (life long learning), belajar untuk mengubah dan belajar untuk
berubah.
Usaha-usaha
lain sepearti melatih pensyarah bagaimana mengajar di institusi pengajian
tinggi. Langkah ini turut mencadngkan supaya pensyarah-pensyarah universiti
mestilah memiliki diploma pendidikan bagi membolehkan mereka melayakkan diri
untuk mengajar. Walaupun mendapat reaksi yang "panas dan sinis"
daripada pensyarah dan professor, cadangan ini bagaimanapun perlu dianggaap
sebagai satu cadangan yang positif bagi meningkatkan kualiti pengajaran
pensyarah dan profesor di universiti khususnya bagi mereka yang tidak mempunyai
pengetahuan pedagogi dan asas kaedah pengajaran.
Mengatasi
masalah "Brain Drain" di kalangan pensyarah
Kebanyakkan
pensyarah yang memilih kerjaya ini adalah kerana komited dengan apa yang
dilakukan. Penyelidikan menjadikan visi hidup mereka. Kerjaya sebagai pensyarah
mempunyai banyak insrintik yang terus menambat hati pensyarah agar terus kekal
di institusi pengajian tinggi.
Namun
apa yang menyebabkan wujudnya masalah 'brain drain' antaranya ialah layanan
yang mereka terima berbanding dengan pensyarah yang berrkhidmat di luar negara.
Wan Mokhtar mempersoalkan apakah adil hanya menggangapkan pensyrah yang
berkhidmat di luar negara ditawarkan dengan gaji yang berlipat ganda apabila
kembali ke Malaysia, sedangkan antara keduanya mempunyai kemahiran dan
pendedahan yang sama.
Dalam
menangani isu ini, ia melibatkan banyak pihak. Namun begitu ia bukanlah sesuatu
perkara yang sukar. Kerajaan sebagai tunggak, hendaklah peka dengan keperluan
dan tuntutan semasa institusi pengajian tinggi awam agar penghijrahan keluar
pensyarah dapat di atasi. Jangan biarkan pensyarah meminta-minta hak mereka
kerana martabat pensyarah amat tinggi kedudukannya.
Memperbaiki
Kualiti Sistem Peperiksaan
Adalah
penting langkah dan strategi pembaharuan dilakukan oleh Kementerian Pendidikan
bagi memperbaiki dan meningkatkan kualiti sistem peperiksaan. Sistem
peperiksaan yang dibentuk bukan sahaja perlu menguji kebolehan akademik semata-mata
tetapi keseluruhan aspek perkembangan dan kualiti serta potensi individu
sejajar dengan falsafah pendidikan negara.
Peperiksaan
yang menekankan kepada kecemerlangan akademik semata-mata tidak memberi
gambaran menyeluruh terhadap perkembangan pelajar. Selain itu, langkah-langkah
perrlu dibuat bagi memperbaiki kualiti dengan menekankan aspek-aspek kognitif
dengan menguji kebolehan pelajar dari segi pemikiran kritis, rasionaliti,
logik, pertimbangan dan nilai, ketepatan fakta, penyelaisaian masalah, aplikasi,
membuat penilaian dan sebagainya.
Konsep
peperiksaan berterusan dalam konteks sekolah perlu di ambil kira sebagai
kriteria keseluruhan mengukur perkembangan masyarakat yang sihat, berdaya maju
dan cemerlang di samping memberi peluang kepada kepada setiap orang untuk
mencapai rasa kejayaan dan penghargaan diri.
Perubahan asas dalam sistem pendidikan perlu dibuat. Perubahan ini bukan
bersifat kosmetik tepi perubahan substantif supaya kurang berorientasikan
peperiksaan. Antaranya cadangan supaya tiga peperiksaan sekolah menengah
dikurangkan kepada dua. Ini
akan mengurangkan tekanan.
Antara
perubahan tersebut ialah membolehkan kegiatan ko-kurikulum diambil kira untuk
memasuki universiti. Ketika ini sepuluh peratus daripada nilai markah kemasukan
universiti datangnya daripada aktiviti ko-kurikulum. Apabila kita berubah
kepada sekolah bestari nanti, penekanan akan diberikan kepada soal penguasaan
ilmu dan kemampuan pelajar mengikut kemampuan sendiri iaitu konsep kendiri.
KETERSEDIAAN
PENDIDIK MENGHADAPI REFORMASI PENDIDIKAN
Golongan
pendidik adalah murabi dan ahli ilmu yang membimbing manusia kejalan yang betul
dalam pegangan hidup, kerohanian, akhlak dan bidang ilmu yang berfaedah. Mereka
bertanggungjawab mendidik pelajar mengenal dan menghayati nilai kebenaran,
keindahan dan keadilan dengan spektrumnya yang seimbang dan benar, sesuai
dengan potensinya sebagai khalifah Allah dan hambanya. Dalam menuju alaf baru
pendidikan bertaraf dunia paradigma pendidikan perlukan anjakan yang dapat
mendorong para pendidik memainkan peranan mereka dengan lebih agresif dan
progresif. Paradigma pendidikan perlu diubah daripada menerima kepada mencipta
atau mencari, daripada ketaatan kepada komitmen , daripada individu kepada
perkongsian, daripada rutin kepada inovatif dan kretif, daripada reaktif kepada
proaktif dan daripada pasif kepada progresif.
Sebelum
perlaksanaan reformasi dibuat secara total ke atas sistem pendidikan negara,
apakah semua yang akan terlibat dalam mendokong dan melaksanakannya telah
tersedia? Kementerian Pendidikan perlu terlebih dahulu memastikan semua dalam
keadaan bersedia bagi mendokong semua dasar atau sistem baru yang lebih
futuristik.
Janganlah
semua kesilapan seperti pengenalan kurikulum baru sekolah rendah (KBSR), subjek
alam dan manusia (ADM), dasar disiplin dan sistem kenaikan pangkat baru
berdasarkan kepada kelayakan akademik berulang lagi - kasihan generasi remaja
kita yang menjadi mangsa kerana impak dari kesilapan penghitungan dalam menanam
modal dalam"komoditi pendidikan", ia akan memberi impak jangka
panjang. Sebagai contoh, hasil daripada kegagalan KBSR dan subjek ADM yang
dilaksanakan 10 tahun dahulu, bahangnya kita dapat rasai kini dengan kurangnya
pelajar kita (melayu khususnya) yang berminat unutk memilih sains sebagai
bidang pilihan mereka di IPT.
Pendidikan
telah mempunyai agendanya untuk menubuhkan Sekolah Bestari, Pendidikan Bertaraf
Dunia, Guru Bertaraf Dunia dan berbagai lagi yang akan bertaraf dunia.
Persoalannya, apakah semua kominiti guru telah bersedia untuk mengikut arus reformasi
yang akan mendatang dalam era pasca Teknologi Maklumat masa kini ? Ada baiknya fenomena ini
dibetulkan terlebih dahulu sebelum memikirkan reformasi pendidikan secara
total. Janganlah anjakan paradigma itu dibuat berkelompok-kelompok, biar ia
menyeluruh kepada semua golongan pendidik. Kerana mereka inilah yang akan
membina asas-asas yang mantap dan teguh.
Kesimpulan
Dalam
menuju ke arah pendidik dan pendidikan bertaraf dunia setiap lapisan masyarakat
mahupun individu haruslah memainkan peranan masing-masing. Kita perlu
bekerjasama dan berganding bahu dalam melaksanakan dan merealisasikan wawasan
negara demi untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, bertanggungjawab,
inovatif, kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras dengan falsafah pendidikan
negara. Sebagai golongan bukan pendidik, kita janganlah meletakkan seluruh
tanggungjawab ini hanya kepada golongan pendidik sahaja, tetapi haruslah
memberikan komitmen yang menyeluruh dan bersepadu.
nice work
ReplyDeleteair conditioner
mobile phone on installment
refrigerators price in pakistan
refrigerator
haier refrigerators
orient refrigerators
installment
deep freezer
water dispensers
televisions
sewing machine
furniture
furniture
furniture on installment
installment
installment company in Pakistan
easy installment
home appliance
air conditioner
air conditioner price in pakistan
haier air conditioner
ac price in pakistan
inverter ac price in pakistan
ac
floor standing ac
gree
haier air conditoner
wedding packages
11 11 sale
11 11 sale in pakistan
11.11 sale