KERTAS KERJA KAJIAN SISTEM
PENDIDIKAN KEBANGSAAN (MTT 2353)
KONSEP NILAI MURNI DALAM FALSAFAH
PENDIDIKAN NEGARA
1.0 Tujuan pemilihan tajuk.
Memandangkan kepada masalah sosial yang semakin ketara dan
berleluasa dewasa ini khususnya dikalangan remaja ataupun kanak-kanak sekolah,
tajuk ini amat sesuai dipilih untuk diperbincangkan. Masalah sosial yang
disajikan kepada kita baik melalui media elektronik ataupun media cetak setiap
hari amat membimbangkan contohnya kes penyalahgunaan dadah, penderaan, pembunuhan,
rasuah, politik wang dan sebagainya. Kes juvana juga semakin hari semakin
meningkat.
2.0 Definisi Nilai Murni
Nilai murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang baik,
peradaban dan tatasusila individu manusia dalam hubungannya sesama manusia, alam
dan tuhan. Wan Mohd. Zahid mentakrifkan nilai murni sebagai:
"Nilai-nilai murni merupakan tanggapan berkenaan
perkara-perkara yang dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria
atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada
agama. Memang menjadi tujuan semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya
untuk menjadi baik dan berakhlak mulia"
(Wan Mohd. Zahid, 1988)
Secara keseluruhannya, ia merupakan nilai yang positif yang
boleh diterima oleh pelajar dan masyarakat. Dalam pendidikan, penerapan nilai
yang pertama kali secara rasminya diberi penekanan ialah melalui Lapuran
Kabinet (Lapuran Mahathir 1979), 1989. Semasa Datuk Sri Anwar Ibrahim menjadi
pemimpin Kementerian Pendidikan beliau membuat penyataan mengenai FPN &
KBSM yang mana menyelitkan isu-isu nilai murni untuk diterapkan kepada
pelajar-pelajar dan guru-guru dalam melahirkan insan yang seimbang dan harmoni,
bukan sahaja dari segi intelek, tetapi juga emosi, rohani dan jasmani.
3.0 Falsafah Pendidikan Negara
Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang disuratkan pada tahun
1987 berbunyi:-
"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan
kearah perkembangan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara"
Falsafah Pendidikan ini menjurus ke arah mencirikan insan dan
warganegara yang baik dengan mengemukakan ciri-ciri:
- Percaya dan patuh kepada tuhan
- Berilmu pengetahuan
- Berakhlak mulia
- Bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara.
- Berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat, agama. Bangsa dan negara.
- Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
Keseimbangan dan keharmonian yang terdapat dalam FPN akan
dapat dicapai jika nilai-nilai murni ini dapat direalisasikan melalui kurikulum
(khususnya dalam pendidikan formal dan tidak formal) supaya ilmu pengetahuan
akan dapat diperkembangkan sebagai khalifah Allah dimukabumi ini, manusia
hendaklah menyeru dan menyedarkan sesama manusia yang lain.
Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa beliau selaku Menteri
Pendidiakn pernah menyeru agar FPN menjadi teras dan tunjang kepada sistem
pendidikan kebangsaan dalam melaksanakan prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang
hendak dicapai. Usaha dan kesedaran daripada insan itu sendiri amat penting
dalam mentafsir, membentuk dan melaksanakn hasrat falsafah pendidikan demi
untuk melahirkan insan yang berilmu, beriman, berakal, berketerampilan dan
berakhlak mulia.
Kesedaran tentang penanaman nilai-nilai murni disemai dan
dibajai mulai zaman kanak-kanak lagi. Ibubapa, guru-guru dan masyarakat
masing-masing berperanan dalam memberi teladan kepada kanak-kanak agar mereka
dapat menyesuaikan dan memeprsembahkan diri mereka berdasarkan kepada nilai
murni yang ditonjolkan kerana mereka ibarat kain putih yang perlu dicorakkan
dengan warna-warna nilai yang baik. Bak kata pepatah, "melentur buluh
biarlah dari rebungnya".
Pendidikan di rumah adalah bergantung kepada ahli keluarga
itu sendiri. Rasulullah S.A.W menegaskan kepentingan pendidikan bermula di
rumah iaitu pada peringkat keluarga lagi. Sabda baginda yang bermaksud:
" Setiap bayi yang dilahirkan itu dengan fitrahnya.
Hanya ibubapanya yang menjadikan ia Yahudi, Nasrani atau Majusi."
Di sekolah guru memainkan peranan sebagai ibubapa dalam
membentuk kanak-kanak selaras dengan penerapan yang dimasukkan dalam Falsafah
Pendidikan Negara. Nilai-nilai murni mula diterapkan dari pendidikan pra
sekolah lagi merupakan basic atau asas kepada proses pembelajaran dan
perkembangan kanak-kanak dalam membentuk peribadi dan bernilai murni.
Guru bukan hanya menjalankan tugas mengajar matapelajaran
yang terdapat dalam syllabus tertentu sahaja, sebab nilai murni perlu terdapat
dalam setiap matapelajaran. Dan adakalanya nilai murni yang disalurkan itu
tidak terdapat secara khusus di dalam subjek tersebut tetapi diterapkan secara
tidak formal seperti komunikasi yang baik antara guru dan murid, yang akan
mempengaruhi penanaman nilai dalam jiwa pelajar.
4.0 Rasional Nilai-nilai Murni dalam Falsafah Pendidikan
Negara
Pada bulan Mei 1969, rusuhan kaum berlaku dalam sejarah
negara. Ini menunjukkan kerapuhan kebangsaan kita. Masyarakat kita tiada
semangat muhibbah yang dapat menyatukan setiap kaum. Selain daripada itu tekanan
daripada cendikiawan Islam terutama sejak Persidangan Sedunia Tentang
Pendidikan Islam di Mekah pada tahun 1977 serta penularan pelbagai jenis
penyakit kerohanian, akhlak, sosial dikalangan pelbagai lapisan masyarakat
mengalakkan pihak yang berkenaan memberi perhatian yang lebih kepada isu nilai
dalam pendidikan.
Sebagaimana yang kita tahu matlamat dasar pendidikan negara
adalah untuk melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin,
berpengetahuan, bertanggungjawab, berkebolehan berwawasan dan terlatih. Maka
apakah corak pandangan hidup atau "world view" yang harus didedahkan
kepada pelajar atau belia sekarang untuk mereka hayati, amal dan wariskan?.
Untuk melihat output dan product yang positif yang dijelmakan oleh pelajar
ialah melalui penanaman nilai-nilai murni serta penekanan yang lebih jitu dalam
usaha mendidik mereka agar selaras dengan penyataan FPN ini. Fungsi utama
proses pendidikan ialah sebagai agen pemasyarakatan dan pembudayaan dalam
menerapkan nilai-nilai tersebut. Yang penting sekali adalah kesepaduan empat
sifat utama iaitu JERI (Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual) yang akan
menghasilkan keseimbangan dalam melahirkan individu yang berakhlak.
Masyarakt adalah agen ketiga dalam membentuk nilai murni.
Melalui FPN yang dipelajari disekolah-sekolah baik untuk ahli masyarakat yang
sedang atau telah tamat bersekolah. Mereka telah diterapkan dan diajar dengan
nilai murni. Kesan daripada apa yang dipelajari mereka boleh jelaskan kepada
orang lain samada melalui bentuk penerangan, perbincangan melihat ataupun
perubahan perlakuan sendiri. Penerapan nilai itu mestilah bersahaja dan tidak
langsung dan sentiasa berterusan.
Di Malaysia dewasa ini isu-isu penerapan nilai murni semakin
ketara dan menonjol. Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan
strategi penerapan nilai-nilai murni secara komprehensif dimana:
" Nilai-nilai murni akan disisipkan melalui kesemua
matapelajaran dan akan diperkukuhkan melalui kegiatan-kegiatan ko-kurikulum,
formal dan tidak formal, di dalam dan di luar bilik darjah, akan digunakan
sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan penerapan nilai-nilai murni
akan berhasil dan berkesan."
5.0 16 Aspek Nilai-nilai Murni
Jawatankuasa Pendidikan Akhlak yang ditubuhkan pada tahun
1976 telah meneliti nilai-nilai yang terkandung dalam pelbagai agama yang
diamalkan di negara kita, tidak hanya memfokuskan kepada agama Islam sahaja.
Berasaskan kepada pandangan dan maklumbalas yang diperolehi , jawatankuasa ini
yang dianggotai oleh wakil pelbagai agama telah menerima 16 nilai yang boleh
diajar dan diserapkan kepada semua pelajar di negara ini untuk membentuk
pelajar yang seimbang dan menyeluruh dari segi kognitif, afektif, psikomotor
dan akhlak.
Di sekolah penerapan nilai murni boleh disepadukan melalui:
- Secara pertuturan
- Secara perlakuan
- Secara teladan
- Secara isyarat
- Secara kefahaman
- Secara interpretasi
- Secara konteksual
Tujuan pendidikan nilai murni ialah untuk membentuk
murid-murid supaya berperibadi mulia dan mampu dalam membuat keputusan
berdasarkan nilai moral diri, keluarga, komuniti dan masyarakat.
Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) telah memperakui 16
nilai-nilai murni:-
- Baik Hati
Sikap
sentiasa mengambil berat terhadap perasaan dan kebajikan orang lain secara
tulus ikhlas. Sikap baik hati boleh dilihat dengan menilai tindak tanduk orang
lain. Ini meliputi:
o
Aspek belas kasihan
o
Bertimbang rasa
o
Murah hati
o
Saling faham memahami
o
Sedia memaafkan
- Berdikari
Kebolehan
dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. Berdikari
dalam konteks ini membawa pengertian:
o
Bertanggungjawab
o
Berupaya bertindak sendiri
o
Jaya diri dan yakin pada diri
sendiri.
- Hemah Tinggi
Berbudi
pekerti dengan tingkah laku mulia dan lemah lembut yang patut diamalkan oleh
seseorang individu dalam hubungannya dengan ahli masyarakat yang lain.
Ciri-ciri berhemah tinggi adalah:
o
Kesopanan
o
Mengakui kesalahan
o
Ramah mesra
- Hormat Menghormati
Menghargai
dan memuliakan seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang
bersopan. Ini merangkumi:
o
Hormat dan taat kepada ibubapa
o
Hormat kepada orang yang lebih tua,
guru, rakan, jiran tetangga dan pemimpin
o
Hormat kepada raja dan negara
o
Patuh kepada undang-undang
o
Hormat kepada hak asasi
o
Hormat kepada kepercayaan dan adat
resam pelbagai keturunan
o
Hormat kepada keperibadian individu.
- Kasih sayang
Perasaan
cinta, kasih sayang yang mendalam dan berkekalan. Rasa ini lahir dari hati yang
rela terhadap sesuatu, tanpa sebarang unsur kepentingan diri:
o
Sayang kepada nyawa
o
Sayang kepada alam sekeliling
o
Cinta kepada negara
o
Cinta kepada keamanan dan
keharmonian
- Keadilan
Perlakuan,
pertuturan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah.
- Kebebasan
Kebebasan
yang dimaksudkan ini, tertakluk kepada peraturan dan undang-undang yang
ditentukan oleh agama, masyarakat dan negara. Contohnya ialah:
o
Kebebasan di sisi undang-undang
o
Kebebasan dalam sistem demokrasi.
- Keberanian
Kesanggunpan
seseorang untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah hati. Keberanian itu
perlu ada pada setiap orang. Tetapi ia harus tahu batas dan keupayaannya kerana
keberanian yang melulu mengakibatkan bencana. Nilai ini merangkumi:
o
Berani dengan tidak membuta tuli
o
Berani kerana benar
o
Berani mempertahankan pendirian
o
Berani bertanggungjawab.
- Kebersihan fizikal dan mental
Kebersihan
fizikal ialah kebersihan diri dan kebersihan persekitaran. Kebersihan mental
pula merangkumi pertuturan, perlakuan, pemikiran dan kerohanian. Antaranya
ialah:
o
Kebersihan diri
o
Kebersihan persekitaran
o
Pertuturan dan kelakuan yang
bersopan
o
Pemikiran yang sihat dan membina
10.
Kejujuran
Sikap dan
perlakuan yang menunjukan niat baik, amanah dan ikhlas tanpa mengharapkan
sebarang balasan.
- Kerajinan
Usaha
berteruan yang penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi
dan daya usaha dalam melakukan sesuatu perkara.
- Kerjasama
Usaha baik
dan membina yang dilakukan secara bersama pada peringkat individu, komuniti,
masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat seperti persaudaraan,
tanggungjawab bersama, gotong royang, ketoleranan dan perpaduan.
- Kesedaran
Sikap tidak
keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran,
pertuturan atau perlakuan supaya sesuai dengan norma dan nilai masyarakat. Ini
termasuklah:
o
Sederhana dalam menimbangkan
kepentingan diri dan kepentingan orang lain.
o
Tidak keterlaluan dalam pertuturan
dan tingkah laku.
- Kesyukuran
Perasaan dan
perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas di atas nikmat dan kesenangan yang
diperolehi seperti berterima kasih,, mengenang budi dan penghargaan.
- Rasional
Boleh
berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan
yang sewajarnya, tanpa dipengaruhi oleh perasaan. Umpamanya seperti boleh
membuat pertimbangan, boleh membuat penakulan dan berfikiran logik dan terbuka.
- Semangat Bermasyarakat
Kesediaan
melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama bagi mewujudkan keharmonian hidup
dalam masyarakat seperti bermuafakat, kerajinan dan peka kepada isu-isu sosial
dalam masyarakat.
6.0 Strategi Penerapan Nilai Murni
Suatu proses perubahan yang sedang berlaku dalam Falsafah
Pendidikan Negara dengan menjadikan "Manusia" sebagai objek yang
paling utama. Aspek-aspek Ontologi (teori kejadian), epistemologi (teori ilmu)
dan axiologi (teori nilai). Ketiga-tiga aspek ini digabungkan sebagai
commitment untuk menjadikan nilai-nilai murni sebagai asas utama dalam
kurikulum pendidikan kebangsaan.
Kementerian Pendidikan memutuskan untuk menggunakan strategi
bersepadu diperingkat menengah. Langkah ini bertujuan untuk memastikan bahawa
semua matapelajaran yang diajar tidak terpisah di antara satu sama lain, malah
berkaitan dan bersifat bersepadu. Unsur-unsur utama yang akan digunakan untuk
mewujudkan kesepaduan itu ialah unsur nilai.
Dalam pendidikan , penerapan nilai murni berlaku secara
bersahaja dan tidak langsung. Strategi penerapan nilai secara yang tidak
langsung ini penting kerana nilai tidak boleh diajar secara formal seperti
matapelajaran lain. Ini merupakan satu penghayatan dan pengusahaan secara
beramal bukan sekadar peringatan atau penghafalan.
Bagi strategi yang mempunyai kaitan langsung dengan isi
pelajaran, pendekatan kognitif dalam bentuk perbincangan dapat dilakukan.
Fakta-fakta sejarah dan cerita-cerita dalam matapelajaran sastera umpamanya
akan dapat dibincang melalui isu-isu yang dapat dikaitkan secara langsung
dengan unsur nilai yang dipegang oleh pelajar atau nilai sejagat tertentu.
Pelajar di mana membuat penilaian berdasarkan kepada nilai mereka sendiri di
mana guru hanya bertindak sebagai pembimbing kepada pelajar untuk mereka
periksa nilai sendiri di samping guru mencari alternatiif lain.
Nilai yang diterapkan boleh menjadi kriteria panduan tentang
bagaimana sesuatu nilai harus dilakukan misalnya nilai keberanian ataupun
rasional. Orang yang rasional boleh membuat pertimbangan yang baik dalam
menghadapi menyelesaikan sesuatu masalah. Sikap perihatin guru dan kesedaran
pelajar dalam memupuk nilai murni baik secara formal ataupun spontan
menyebabkan ianya akan sentiasa dapat dipupuk dari semasa ke semasa.
Tindakan Kementerian Pendidikan yang melancarkan strategi
bersepadu diperingkat sekolah menengah (KBSM) adalah bersesuaian kerana ia
bertujuan memastikan bahawa semua matapelajaran yang diajar tidak terpisah jauh
antara satu sama lain dan sentiasa berkaitan dan bersifat bersepadu. Unsur yang
menunjukan kesepaduan ini ialah unsur nilai.
7.0 Teknik Penerapan Nilai Murni
Walaupun nilai-nilai murni diwar-warkan untuk dilaksanakan
dan diserapkan dalam pendidikan, jika tidak ada teknik yang sesuai ianya tidak
akan mencapai matlamat dan keberkesanannya. Antara cara yang dikenalpasti untuk
menerpkan dan menyerap serta menyemai nilai-nilai murni ialah:
- Melalui matapelajaran tertentu (Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam)
- Penerapan nilam murni dalam matapelajaran lain
- Aktiviti ko-kurikulum
- Aktiviti persatuan sekolah
Melaui teknik-teknik di atas, penerapan nilai murni akan
dapat dilaksanakan walaupun tidak sepenuhnya. Melalui matapelajaran tertentu,
sekurang-kurangnya dengan mewajibkan pelajaran mengambil subjek yang berkenaan
akan memberikan pengetahuan ataupun akan dapat menarik minat mereka untuk
belajar.
Begitu juga dengan penerangan melalui matapelajaran lain yang
mungkin berlaku secara langsung misalnya melalui perlakuan atau interaksi. Di
sini pelajar akan dapat melihat dan membandingkan serta mengaitkan apa yang
dipelajari dalam matapelajaran khusus tadi dengan apa yang dilihat sekarang.
Disamping bimbingan guru-guru dasn ibubapa, kesedaran daripada pelajar itu
sendiri amat penting dalam menetapkan situasi diri mereka sendiri.
Teknik ke tiga dan ke empat juga berlaku secara tak langsung
di mana biasanya melalui teknik ini penerapan nilai-nilai murni akan lebih
menyerlah. Penerapan nilai-nilai murni akan tertera dengan sendirinya. Jika
kumpulan yang tidak mempunyai nilai murni mereka akan sentiasa berada dalam
keadaan bermasalah.
8.0 Keberkesanan penerapan nilai murni dalam Falsafah
Pendidikan Negara.
Memandangkan penerapan nilai telah lama dilaksanakan
dikalangan pelajar, baik melalui ibubapa, guru ataupun masyarakat, hari ini
kita telah dapat melihat beberapa bukti yang menunjukkan sejauhmana
keberkesanan ataupun ketidakberkesanan penerapan tersebut.
Adakah matlamat FPN untuk melahirkan insan yang seimbang dan
hamonis telah terccapai? Jawapannya, "Ya" dan "Tidak", ini
kerana walaupun penerapan nilai telah disemai dan dilaksanakan namun masih ada
yang tidak mengamalkannya walaupun mereka telah menerimanya. "Ilmu tanpa Amal",
tiada ertinya.
Antara bukti keberkesanan yang telah kita dapat lihat pada
hari ini ialah semakin ramai golongan remaja kita yang berakhlak mulia walaupun
mereka dipengaruhi oleh pelbagai godaan untuk memencongkan nilai murni pada
diri manusia. Golongan remaja yang awal 20-an sekarang adalah mereka yang telah
diterapkan dan diberi penekanan mengenai penerapan nilai-nilai murni semasa di
sekolah dahulu. Hasilnya kita lihat pada hari ini adanya kesedaran daripada
golongan remaja sendiri untuk membenteras kepincangan yang dihadapi oleh
segelintir rakan mereka yang masih dipengaruhi oleh nilai yang tidak elok.
Misalnya, dalam industri muzik yang sentiasa mengulit remaja dengan lagu-lagu
dan muzik terkini seperti rock, dang-dut, dan lain-lain. Tapi ada juga remaja
yang sedar dan cuba menarik dan menutupinya dengan mengalunkan lagu-lagu dakwah
dengan memuji kebesaran Illahi seperti kumpulan Rabbani, Raihan, Hijjaz, Hawa
dan sebagainya. Perkembangan kumpulan pemuzik dakwah ini sekurang-kurangnya
menunjukkan adanya kesedaran dan kejayaan pemupukan nilai murni.
Dari segi ekonomi misalnya, kanak-kanak sekolah begitu
perihatin terhadap kelemahan dan kesusahan orang lain. Penerapan nilai murni
yang mereka terima membantu menyedarkan mereka untuk menderma, menolong dan
perihati terhadap masalah yang wujud tanpa mengira siapa. Contohnya,
"Derma Hari Pahlawan" yang selalu di buat oleh kanak-kanak sekolah ,
menunjukkan disamping mereka menderma mereka bekerjasama membantu memungut
derma tersebut. Ini menunjukkan satu inesiatif yang baik dalam menyemai
nilai-nilai murni.
Anugerah "Tokoh Kanak-kanak", "Pingat Hang
Tuah", "Olahragawan dan Olahragwati" dan lain-lain anugerah
menunjukkan nilai-nilai murni yang disemai dan keberkesannanya kerana
penganugerahan itu diberikan berdasarkan kepada sikap, sifat dan pencapaian
yang baik yang ditunjukkan.
Yang paling jelas kita lihat sekarang ialah nilai saling
hormat menghormati yang ditunjukkan oleh remaja kita kepada ahli masyarakat.
Melalui penerapan nilai di sekolah-sekolah, ramai pelajar yang dapat
menerimanya. Misalnya mereka prihatin dalam menghormati orang yang lebih tua
daripada mereka. Mereka pandai menyesuaikan diri dalam sesuatu kelompok
tertentu agar tidak menyinggung perasaan orang lain.
Namun demikian tidak dapat dinafikan bahawa bukan semua
nilai-nilai murni yang diterapkan di sekolah-sekolah atau di rumah itu diterima
pakai oleh pelajar kita, sebab masih ada yang menunjukkan kesan yang negatif.
Masalah-masalah sosial yang semakin meningkat sekarang menunjukkan kesukaran
mereka melaksanakan nilai-nilai murni tersebut walaupun mereka mengetahuinya,
tetapi tidak dipraktikan. Ini berpunca daripada beberapa faktor tertentu
seperti ibubapa, institusi sekolah sendiri, guru dan masyarakat dan pelajar itu
sendiri.
Ibubapa misalnya mereka walaupun telah menyemai dan menanam
nilai-nilai murni dalam jiwa anak mereka tetapi tidak menggalakkan mereka untuk
mengamalkan adalah sesuatu yang tidak wajar.
Begitu juga guru-guru dan masyarakat. Mereka tidak begitu
memberi perhatian terhadap nilai-nilai yang asas atau kecil. Mereka memandang
ringan atas beberapa kesilapan kecil yang dilakukan dan kurangnya penerapan.
Guru misalnya, mereka sekadar mengajar mengenai nilai-nilai murni kepada
pelajar sedangkan mereka sendiri tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik.
Sikap individu atau pelajar sendiri yang ambil mudah (sambil
lewa) terhadap penerapan nilai murni ini. Misalnya mereka mempelajari sesuatu
subjek itu adalah sekadar exam-oriented, hanya untuk lulus peperiksaan,
bukannya memahami dan mempraktikkan apa yang dipelajari. Ada segelintir pelajar
yang suka dipaksa untuk melakukan sesuatu perkara, maka dengan tidak adanya
paksaan samada dari ibubapa ataupun guru menyebabkan mereka melalaikannya.
9.0 Konsep Pemuafakatan Dalam Pendidikan
Dalam pendidikan, konsep pemuafakatn ini ditumpukan kepada
pemuafakatan antara guru, ibubapa, masyarakat dan murid itu sendiri. Antaranya
yang jelas kita nampak ialah pemuafakatan yang dibuat melalui penibuhan PIBG di
sekolah-sekolah untuk menangani dan membincangkan isu-isu semasa berkaitan
dengan sekolah, perkembangan , kemajuan serta masalah yang melanda pelajar
serta sekolah tersebut.
Dengan adanya PIBG, ini menunjukkan bebanan di sekolah tidak
hanya dipikul oleh guru sahaja tetapi juga mendapat kerjasama daripada ibu-bapa
pelajar. Sebarang kemajuan dapat dirasai bersama sebaliknya juga sebarang
masalah perlu dipikul dan dibanteras bersma.
Konsep pemuafakatan di sekolah juga dapat kita lihat melalui
kegiata-kegiatan ko-kurikulum ataupun temasya yang diadakan. Contohnya temasya
sukan atau sukaneka di sekolah adakalanya melibatkan tidak hanya pelajar
berkenaan tetapi juga ahli keluarga pelajar tersebut. Ini menunjukkan adanya
semangat kesukanan, setiakawan serta kerjasama dalam aktiviti yang dijalankan.
10.0 Penutup
Kesemua 16 nilai yang dipilih untuk disisipkan kedalam
pendidikan adalah nilai-nilai yang dapat menjadikan seseorang itu manusia yang
dihormati dan boleh memainkan peranan yang aktif dalam menjamin keharmonian
dalam masyarakatnya serta dapat menyumbang kearah pembangunan masyarakat.
Tanggungjawab untuk menyediakan generasi yang seimbang dan
harmonis dari segi JERI bagi melaksanakan hasrat FPN bukanlah satu yang mudah.
Penggubalan KBSM adalah harapan untuk melahirkan insan yang soleh dan berakhlak
mulia.
Tugas guru dalam menerapkan nilai murni tidak semestinya
bergantung 100% kepada kandungan kurikulum yang ditentukan tetapi perlulan juga
berdasarkan inisiatif mereka sendiri. Guru sebagai "role model"
perlulah menunjukkan dan menainkan peranan dalam menerapkan nilai murni baik
dari segi perbuatan, perlakuan maupun tuturkatanya. Guru harus cekap dalam
menyampaikan isi pelajaran disamping menerapkan nilai-nilai murni dalam
penyampaiannya. Begitu juga dalam memilih kaedah dan waktu hendaklah bersesuaian.
Kesemua nilai yang disenaraikan merupakan asas atau jambatan
kepada pelajar yang masih dibangku sekolah dalam membentuk perwatakan dan
displin diri yang tinggi dan mulia. FPN digubal berpandukan kepada konsep
berteraskan Allah SWT. Ia menampakkan sifat yang bersepadu, menyeluruh dan
seimbang iaitu kesepaduan di antara ilmu, iman dan amal; kesepaduan di antara
akal, jasad dan roh; kesepaduan di antara teori dan amali, di antara kemahiran
dan akhlak; di antara rupa dan jiwa; di antara pembangunan keduniaan dan
akhirat; dan di antara manusia, alam dan Allah, yang mana kesemuanya
bermatlamatkan pemikiran insan soleh . Insan yang baik akan membentuk keluarga
yang baik, seterusnya masyarakat serta bangsa yang baik.
Tindakan kerajaan menukarkan kurikulum lama kepada kurikulum
baru iaitu pendidikan bersepadu (KBSM) adalah satu langkah yan bijak dan tepat.
Ini menunjukkan kerajaan ada campurtangan dan turut memberi penekanan kepada
bukan sahaja ilmu yang bersifat kerohanian dan keduniaan tetapi juga ilmu moral
yang lebih bersifat kejasmanian dan keakhiratan. Pendidikan akan sentiasa terus
berlangsung, tiada limitasinya. Matlamat akhir pendidikan bersepadu adalah
merupakan integrasi tanggungjawab membentuk insan yang baik dan seimbang dari
segi rohani, jasmani, emosi dan intelek selaras dengan kehendak FPN.
Soalan-soalan yang dikemukankan.
Dari Sdr. Rashdan
a) Untuk keberkesanan , kenapa ibubapa tidak dimasukkan ke
dalam hand-out sebagai punca-punca kelemahan penerapan nilai murni?
b)Isu-isu menghormati dikalangan masyarakat lebih baik hujah
disokong dengan bukti contohnya statistik.
Dari Sdr. Raman
Masalah disiplin pelajar yang semakin kritikal hingga ke
tahap pukul guru- siapakah yang sebenarnya dipertenggungjawabkan?
Dari Sdr. Zahrim
Mengapakah di Institut Pendidikan Swasta kurang menekankan
kepada nilai-nilai FPN.
Di sini apakah peranan Kementerian Pendidikan dalam menangani
masalah ini?
Dari Sdr. Che Ghani
Peristiwa 13 Mei- adakah berlakunya peristiwa tersebut akibat
daripada tidak wujudnya FPN atau mungkin tidak ada penerapan nilai.
Dari Pn. Sarimah
Penerapan nilai murni dalam FPN amat baik tetapi Jenayah
semakin menjadi-jadi? Apakah teknik penerapan nilai mugkin menemui kegagalan?
Dari Sdr. Riduan
Peratusan bumiputera berbanding dengan bukan bumiputera jauh
berbeza. (Hasil Kajian Intan). Berdasarkan kepada nilai murni yang terdapat
dalam FPN:
- Adakah ia benar-benar berkesan
- Adakah nilai murni boleh menampung peratusan bumiputera yang terlibat dalam bidang pendidikan dan pekerjaan.
Dari Sdr. Suhaimi Shaharom
Fatwa Pendidikan Negara berkaitan 16 aspek nilai murni.
Pelajar ITTHO masih bermasalah dalam menghayati nilai murni. Adakah nilai murni
yang ada memberi keberkesanan di ITTHO.
Dari Sdr. Siva Dev
16 aspek nilai murni - kebebasan
Adakah akta "universiti" menghalang kebebasan untuk
hasilkan bakal pepimpin di masa depan.
Dari Sdr. Victor
Unsur sosial, homoseksual di sekolah.
Bagaimana strategi & teknik penerapan dilaksanakan dan
cara mengatasinya.
Adakah FPN boleh diterapkan.
Jawapan kepada persoalan yang dikemuakan.
Soalan keberkesanan.
Mengenai
keberkesanan penerapan nilai-nilai murni.
Sejauhmana
keberkesanannya adalah sesuatu yang sukar untuk dikodkan dalam bentuk
percentage tertentu kerana kita tidak dapat mengukur atau membuat sukatan yang
tepat untuk melihat keberkesanan. Yang jelas, adanya perubahan ataupun imigrasi
sikap individu itu sendiri. Kita boleh kenalpasti samada individu itu ada nilai
murni atau tidak. Sememangnya kejayaan penerapaan bukanlah 100% sebab tahap
penerimaan individu itu berbeza-beza.
Dari segi
statistik sukar untuk diperolehi sebagaimana ynag diminta oleh Sdr. Rashdan
dalam pengukuran nilai murni, kecuali statistik untuk kes jenayah yang senag
diperolehi dari rejod-rekod Polis. Ini kerana manusia tidak mengukur nilai yang
diterap secara khusus.
Punca
kelemahan nilai murni, kami tidak memasukkan ibubapa mungkin salah satu
kelemahan kumpulan kami tetapi perkara ini sepatutnya tidak dipersoalkan kerana
saudara sendiri telah sedia maklum bahawa apa yang kami senaraikan adalah
sebahagiannya sahaja.
Peristiwa 13 Mei
Semasa tahun
1969, walaupun telah ada penerapan nilai murni dalam FPN tetapi ianya tidak
diberi penekanan dalam pendidikan jika dibandingkan dengan masa sekarang.
Disiplin Pelajar
Siapa yang
bertanggungjawab adalah semua pihak dari individu kepada masyarakat.
Nilai murni di ITTHO
Memang tidak
dapat dinafikan bahawa sebilangan pelajar di ITTHO tidak menghayati penerapan
nilai murni yang telah diterapkan di sekolah dahulu. Ini dapat di lihat dari
sikap agresif mereka untuk bertindak tanpa menggunakan prosedur yang betul. Apa
yang perlu dicadangkan, pensyarah di ITTHO seeloknya terdiri dari masyarakat
Malaysia terutama yang beragama Islam, kerana mereka inilah yang berperanan
dalam menerapkan nilai murni jika dibandingkan dengan pensyarah asing yang
tidak begitu pakar dalam nilai murni kita.
Penambahan dari idea pensyarah
Trainning.
Beliau
menyentuh mengenai "trainning" dikalangan guru-guru. Guru tidak dapat
latihan /kursus sepenuhnya. Walaupun ada di IAB. Ada guru yang merungut mereka
tidak dapat melaksanakannya.
Mereka yang
mengajar agama pun ada kelemahannya. Ada yang mengajar sesuatu perkara itu dari
satu aspek sahaja. Contohnya, Najis hendaklah disucikan, dan anjing adalah
najis bagi orang Islam . Tetapi jika dilihat dari aspek lain, kita boleh
menanamkan sifat nilai murni seperti menyanyangi binatang walaupun najis jangan
menganiayainya, kerana ada yang masuk syurga kerana membei minum air kepada
seekor anjing yang dahaga. Maka walaupun haram disisi Islam tetapi pada
"humanities" ianya baik - perlu seimbangkan. Nilai-nilai merentas
kurikulum kadangkala tidak dapat dilaksanakan.
Pemuafakatan Pendidikan
Ianya telah
disuarakan oleh bekas Pengarah Tan Sri Wan Ahid, telah diambil alih oleh
pengarah baru (Mohd Nor) tetapi tidak dapat dilaksanakkan kerana masalah
kesihatan. Maka masih tidak dapat diteruskan.
Pemuafakatam
bukan sahaja melibatkan sekolah, guru tetapi juga ibubapa. Kadangkala berlaku
percanggahan nilai-nilai yang diajar di rumah dan di sekolah di mana wujudnya
pendekatan dualisme.
Masalah Homoseksual
Telah lama
wujud - di IPTA sendiri, asrama penuh -lelaki lembut menjadi mangsa. Kadangkala
masalah (budaya) ini wujud adalah berkaitan dnegan latarbelakang keluarga
ataupun berlaku kerana telah biasa dengan pergaulan bebas. Kalau buat terapipun
akan ambil masa yang panjang. Mereka yang terlibat dalam homoseksuality
(lesbian atau gay) adalah mereka yang ingin mencari abnormality.
Kadang-kala
isu-isu seks dibicarakan terlalu terbuka tetapi untuk diajar di sekolah
dibantah oleh ibubapa. Persoalan-persoalan yang ditimbulkan adakalanya terlalu
berani dan tidak bersesuaian. Contohnya kempen AIDS - Kementerian Kesihatan
kempen untuk galakkan pakai kondom. Bila pelajar bawa kondom ke sekolah, guru
marah. Di manakah penyelesaian yang sebenar?
BIBLIOGRAFI
- Abu Bakar Nordin, 1991. Kurikulum , Perspektif dan Perlaksanaan. Pustaka Antara, Kuala Lumpur.
- Dr. Tajul Ariffin Nordin & Dr. Nor Aini Dan, 1992. Pendidikan dan Wawasan 2020. Arena Ilmu Sdn. Bhd, Kuala Lumpur.
- Dr. Hussien Hj. Ahmad, ______. Jurnal Pengurusan Pendidikan. Perihal Pendidikan dan Falsafah di Malaysia.
- Ibrahim Saad, 1982. Isu Pendidikan di Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
- MASSA: Wawancara Reformasi Pendidikan bersama Datuk Najib. Jun 1997.
- Mok song Sang, 1991. Pendidikan di Malaysia. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd, Kuala Lumpur.
- Wan Mohd Nor Wan Daud, (Jan-Mac 1996). Insan Baik Teras Kewarganegaraan. Pemikir.
No comments:
Post a Comment