Wednesday 2 December 2015

DASAR KURIKULUM DAN SISTEM PEPERIKSAAN YANG SAMA



1DASAR KURIKULUM DAN SISTEM PEPERIKSAAN YANG SAMA
2.1 Pengenalan
Ini dilakukan dengan menyelaraskan sukatan dan rancangan yang hendak diajar oleh guru terhadap pelajar sekolah. Sukatan ini diselaraskan tanpa mengira jenis dan kategori sekolah. Tujuan dilakukan penyelarasan ini ialah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai tahap kemampuan dan kebolehan yang sama. Kurikulum Kebangsaan yang diselaraskan ini wajib diguna oleh semua pihak. Perkara ini telahpun disentuh dalam Seksyen 18 (1), Akta Pendidikan (1996):
“Menteri hendaklah menetapkan suatu kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum Kebangsaan yang, tertakluk kepada subseksyen (3), hendaklah digunakan oleh semua sekolah dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan.”
Selain itu, bahasa Malaysia juga dijadikan ukuran untuk menilai pencapaian yang diperolehi oleh pelajar dalam peperiksaan awam. Di peringkat pengajian tinggi, kedudukan Bahasa Malaysia juga sama dengan apa yang berlaku di sekolah. Setiap pelajar institusi pengajian tinggi wajib mengambil peperiksaan Bahasa Malaysia sebagai satu syarat untuk mendapat pengijazahan.
1.2  Matlamat  dan nilai dasar
Di antara matlamat dasar kurikulum sama ini ialah ia dapat menyatukan sistem pelajaran bagi mengalakkan percantuman dan perpaduan  negara. Ia juga dapat menyesuai dan meluaskan -rancangan pelajaran dan latihan bagi mencapai keperluan - keperluan negara mengenai tenaga rakyat. Selauin itu, ia juga dapat membaiki mutu pelajaran untuk membentuk satu masyarakat yang maju berasaskan kepada sains dan teknologi moden. Ia juga mampu membaiki keupayaan untuk menjalankan penyelidikan , perancangan dan pelaksanaan bagi mencapai tujuan - tujuan yang tersebut di atas.
1.3  Pelaksanaan dasar
Kurikulum sekolah diubah supaya berorientasikan Malaysia tanpa mengira bahasa pengantarnya. Semua sekolah rendah menggunakan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan semua sekolah menengah menggunakan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Pendidikan berunsurkan ketatanegaraan dan cintakan Malaysia telah diserapkan ke dalam semua matapelajaran. Dengan cara ini semangat kebangsaan dan sifat taat setia kepada negara dapat dipupuk. Oleh sebab penekanan dibuat ke atas keadaan hidup rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan budaya , maka sifat – sifat toleransi, persefahaman dan tolak ansur boleh dibentuk bagi melahirkan sebuah mastarakat yang bersatupadu
1.4  Faedah
Dalam kurikulum dan peperiksaan yang sama ini, ia boleh mengurangkan jurang perbezaan dalam peluang-peluang antara kawasan-kawasan dan kaum kaum dengan pembinaan sekolah-sekolah baru dan kemudahan-kemudahan asrama, mengantikan sekolah2 buruk dan membekalkan alat2 mengajar dan kelengkapan makmal serta menambah bilangan guru terlatih untuk sekolah-sekolah di luar bandar. Selain itu, ia juga mampu membaiki mutu pelajaran dengan mengurangkan bilangan yang terkandas, membuat penilaian serta membaiki sukatan - sukatan pelajaran, teknik mengajar, kemudahan – kemudahan nisbah antara guru dan murid serta menyeimbangkan di antara mata – matapelajaran am dengan sains dan teknologi.

1.5  Kesan negatif
Diantara kesan negatif ialah keruntuhan di kalangan pelajar juga berlaku dengan meluasnya. Ramai para pelajar yang berumur di antara 13 – 19 tahun terlibat dalam penyalahgunaan dadah, lari dari rumah, rogol dan jenayah-jenayah lain.Kajian tentang penglibatan dadah yang dibuat terhadap 90 buah sekolah menengah di seluruh Negara menunjukkan 343 orang pelajar terlibat dalam penagihan dadah. Ini bermakna bermakna hitung panjang murid yang menagih dadah di setiap sekolah adalah 4 orang. Ramai juga pelajar yang terlibat dalam kes meminum minuman keras tatkala usia mereka baru mencapai 15 tahun. Terdapat di kalangan mereka yang selalu pergi ke kelab-kelab malam kerana mencari hiburan dan menikmati minuman keras. Sebilangan pelajar yang berumur 14 hingga 16 tahun atau pelajar tingkatan empat dan enam rendah menganggap tahun pelajaran mereka adalah “tahun bulan madu”, dan merupakan masa untuk mereka berpesta dan bersuka ria serta melakukan apa saja mengikut kehendak mereka tanpa terikat dengan mana-mana pihak. Ini mungkin disebabkan menurut ketetapan Dasar pendidikan. (Fazilah, 1996)
Kegagalan tersebut mungkin disebabkan Dasar Pelajaran hanya mempunyai matlamat dan falsafah yang tersurat tetapi tidak dilaksanakan sepenuhnya.  Perlaksanaan Dasar Pelajaran tanpa falsafah menjadikannya sistem itu menyimpang dan menyeleweng jauh dari dasar ilham pendidikan yang sebenar. Penekanan dalam perlaksanaannya hanya diberi terhadap pencapaian akademik yang berorientasikan peperiksaan, sedangkan aspek akhlak dan kerohanian diabaikan. Maka lahirlah golongan yang berilmu tetapi berkeperibadian mulia. Kadar pengangguran di negara ini juga masih tinggi. Buktinya, ramai di kalangan lepasan sekolah menengah dan universiti yang belum memiliki sebarang pekerjaan dan pendapatan sedangkan mereka mempunyai kelulusan yang baik di bidang akademik. Kenapa perkara ini berlaku? Pada pandangan saya, antara beberapa faktor penyebab adalah sesetengah daripada mereka hanya memiliki pengetahuan, tetapi tidak tidak mampu mengembangkan potensi diri secara menyeluruh. Maka akan lahirlah pelajar-pelajar yang terlalu berharap dengan pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan mereka dan enggan berusaha. Itu realitinya.
Selain itu, di negara ini juga terbentuk beberapa kumpulan yang saling berbeza pandangan. Perbezaan idealogi ini bukan tidak baik. Malah ia sangat penting kerana dari sanalah cetusan idea yang lebih baik akan terbentuk. Namun apa yang agak merunsingkan kadang kala idealogi yang agak melampau boleh mencetus kekecohan dan ‘peperangan’ sesama sendiri. Bahkan yang lebih teruk boleh mencetuhkan huru-hara dan krisis dalam negara. Hal ini mungkin disebabkan perlaksanaan Dasar Pelajaran sebelum ini gagal menyampaikan konsep ilmu dengan padu. Keadaan ini menjadikan ilmu-ilmu yang diajar sama ada sains sastera dan agama seolah-olah separuh bena (partial truth) dan berpisah-pisah antara satu sama lain. Maka tidak hairanlah jika lahir dua golongan yang bertentangan pendapat dan pemikiran di dalam masyarakat. Golongan-golongan tersebut terdiri daripada mereka yang mementingkan ideologi masing-masing tanpa menghiraukan pandangan orang lain.
2.     KRITIKAN DAN KOMEN
3.1 Perspektif politik
Dalam konteks politik, nilai politik (Rahim Rashid, 2000) seperti setia, patriotisme, demokrasi dan kepemimpinan perlu diamalkan dalam konteks kehidupan masyarakat majmuk ini. Oleh itu, kurikulum Sejarah yang dibentuk perlu memberi penekanan kepada unsur nilai ini selari dengan hasrat untuk melahirkan generasi pelajar yang dapat memahami dan berinteraksi dengan lebih harmoni, khususnya dalam konteks masyarakat pelbagai etnik di negara ini. Dalam konteks pendidikan Sejarah, penerapan nilai ini ialah proses menanam, memupuk dan mengembangkan nilai-nilai ini dalam kehidupan seharian mereka. Oleh itu, penekanan kepada unsur nilai kemasyarakatan dan nilai politik ini akan dapat membantu meningkatkan integrasi kaum dalam kalangan pelajar di negara ini sejak peringkat awal lagi. Ringkasnya penerapan nilai dalam kurikulum Sejarah sama ada daripada aspek kemasyarakatan mahupun politik dilihat sebagai landasan terbaik dalam melahirkan pelajar yang memahami pentingnya integrasi dalam masyarakat berbilang kaum ini.
3.1 Perspektif sosial
Usaha untuk memperkasa perpaduan dan integrasi kaum melalui kurikulum sama tiada jalan noktahnya. Kurikulum yang sama dilihat sebagai wadah terbaik untuk merealisasikan hasrat ini. Walaupun pelbagai usaha dan langkah telah diambil oleh pihak kerajaan mahupun badan-badan bukan kerajaan. Dalam konteks Malaysia yang mempunyai masyarakat pelbagai etnik ini, usaha yang berterusan perlulah dilakukan untuk memelihara dan memperkukuh perpaduan dan integrasi masyarakat pelbagai kaum ini. Langkah kerajaan untuk membentuk dasar kurikulum sama ini iaitu sentiasa memantau pelaksanaan kurikulum dianggap satu langkah tepat dan bersesuaian dengan konteks semasa. Sebagai rakyat Malaysia, semuanya amat berharap pada suatu hari nanti isu ini akan menemui titik noktahnya. Untuk itu, semua kaum perlulah menanam sikap kekitaan, toleransi dan saling mempercayai antara satu sama lain selain meletakkan kepentingan nasional dan kesejahteraan negara melebihi kepentingan etnik masingmasing. Kita tidak mahu isu dan dilema perpaduan ini akan terus menjadi duri dalam daging untuk tempoh 50 tahun yang akan datang. Gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak telah membuka lembaran baru ke arah memperkasa perpaduan kaum dalam masyarakat pelbagai etnik di negara ini. Oleh itu, kurikulum yang  sama  dilihat sebagai medium yang sangat signifikan dalam merealisasikan hasrat ini.
3.3 Perspektif pendidikan
Dari perspektif pendidikan, ia berkaita rapat dengan proses perkembangan kurikulum sebagai sifatnya yang sentiasa berubah turut dipengaruhi oleh faktor-faktor persekitaran yang merangsang reaksi manusia yang terlibat dalam kepentingannya. Hasrat terhadap perubahan kurikulum itu menggambarkan keperluan pendidikan yang menjadi wadah penerusan kepada kemajuan tamadun bangsa dan negara itu sendiri. Sebenarnya, faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan dan [perkembangan kurikulum adalah elemen yang saling berkait antara satu sama lain. Dapatlah dikatakan bahawa faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan kurikulum itu sendiri mencerminkan idealisme dan perubahan keperluanmasyarakat dan negara, melalui institusi persekolahan yang akan meneruskan kebudayaan atau mencetuskan tamadun baru.
3.4 Perspektif Moral
Mata pelajaran Sejarah di sekolah dilihat sangat relevan dalam memupuk nilai-nilai kemasyarakatan, intelektual dan sosial untuk mencorakkan perkembangan personaliti yang lebih seimbang. Lewenstein (1963) dalam membincangkan sumbangan pendidikan sejarah, menekankan betapa pentingnya pendidikan ini dalam mengembangkan nilai dalam kalangan pelajar. Menurut Rahim Rashid (2000), penerapan nilai dalam pendidikan Sejarah terbahagi kepada 4 iaitu (i) nilai individu, (ii) nilai politik, (iii) nilai sosial dan kemasyarakatan dan (iv) nilai intelek. Pemahaman dan pengetahuan tentang unsur nilai ini mempunyai signifikannya dalam memupuk perpaduan dan integrasi dalam kalangan pelajar pelbagai kaum. Hal ini akan dapat membantu mereka memahami pentingnya mengamalkan nilai-nilai sosial dan kemasyarakatan yang positif dalam kehidupan mereka seperti keadilan, kekitaan, kemanusiaan dan semangat bermasyarakat.
3.5 Perspektif ekologi
Falsafah atau prinsip-prinsip dasar yang terkandung di dalam teori dan konsep-konsep ekologi selain menjadi kebijakan bagi fomulasi paradigma dan etika ekologi, juga dikembangkan sebagai perspektif ekologi. Ife (2002) memperkenalkan empat prinsip ekologi yang banyak digunakan sebagai perspektif oleh kalangan intelektual, ilmuwan, dan penggiat hijau atau green.
Ada dua hal penting yang terdapat pada integrasi perspektif ekologi dalam proses pendidikan di Sekolah Alam Bogor (SAB). Pertama, cara menumbuhkembangkan pemahaman dan kesadaran lingkungan ini dapat dilakukan dengan berbagai cara dan berbagai media, salah satunya dengan menggunakan media sekolah sebagai institusi formal yang memiliki peranan besar untuk mengubah kesadaran anak didik.   Sekolah alam adalah sekolah dengan konsep pendidikan berbasis alam semesta. SAB memiliki perspektif ekologi yang ekosentrisme, akan tetapi masih dalam tahap instrumental. Dengan adanya kondisi yang seperti ini, maka SAB masih berada pada pandangan biosentrisme. SAB secara umum sudah menerapkan empat prinsip ekologi, yaitu holistik, kebelanjutan, keanekaragaman, dan keseimbangan (Ife, 2002).
Kedua, SAB memiliki empat pilar proses pembelajaran, antara lain akhlak, logic science, kepemimpinan, dan kewirausahan. Hal inilah yang menyebabkan nilai, etika, dan moral anak dapat terbentuk sejak anak usia dini. Pendidikan lingkungan menjadi pembelajaran yang penting di SAB, namun dalam kenyatanya pendidikan lngkungan yang diberikan di sekolah alam masih belum diimbangi dengan pendidikan lingkungan yang diberikan di keluarga, sebagai tempat pertama dan utama dalam membentuk pola perilaku anak.
3.     Kesimpulan
Sebagai kesimpulan, semenjak merdeka Malaysia telah meletakkan matlamat dan landasan yang jelas untuk negara ini. Malaysia bermatlamat menjadi sebuah negara yang bermasyarakat majmuk yang bersatu padu, mengamalkan demokrasi berparlimen dan berjaya sebagai sebuah negara yang makmur dan maju. Ini semua dapat dilakukan dengan menambah baik sistem pendidikan di negara ini. Oleh itu, dalam proses mencapai semua matlamat tersebut, Malaysia seperti negara-negara lain di dunia telah menyusun strategi dan perancangan yang perlu bagi merealisasikan semua cita-cita tersebut. Strategi dan perancangan ini disusun dengan rapi oleh kerajaan yang memerintah dan ini dilakukan dengan membentuk dasar-dasar yang perlu supaya dilaksanakan demi memajukan dan memakmurkan negara secara keseluruhan.



1 comment: